Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 568 ggr
Systertt
0

C-vitamin

I djuraffären sa det att jag skulle köpa C-vitamin och ge de direkt i munnen (sätta den vid munnen och låta de smaka själva)
Men mina vägrar och öppna munnen de gillar det inte och om jag häller några droppar i maten så äter de inte något..
Och om jag ska öppna munnen på de så stänger de direkt de gillar den inte. Jag ger de bl.a. sallad,äpple,tomat,gurka och päron varje dag Räcker det eller behöver jag C-vitaminen?

paronskrutten
0

Ge vitkål och morötter, broccoli och andra kålsorter, c-vitamintillskott är onödigt

Helena

Abico
0

Det är inte spc. mycket C-vitamin i sådana droppar, så sluta med det direkt. Du vinner ingenting på det ändå ^^
Om du känner att du vill ge extra C-vitamin så köp askorbinsyra i en vanlig mataffär, finns på kryddhyllan och kostar runt 7 - 10 kr. Jag ger det själv till mina grisar då Greta haft problem med bakbenen som liten pga. C-vitaminbrist. Det handlar inte om stora mängder, en knivudd.
Sen är det så att sallad och gurka inte innehåller spc. mycket nyttigt. Och tomat, äpple och ev. också päron kan ge munnsvamp, då det är väldigt syrliga.
Ge istället vitkål, morötter, broccoli och så. Det är billigt och innehåller alla vitaminer marsvinen behöver. Givetvis kan dom få gurka och sallad som godis, men dte bör inte vara basfödan…

Hanna 

[starlights]
0

Att de säger så i djuraffären beror på att de vill sälja mer och pga. att de har okunskap om marsvin och deras skötsel.

Marsvin ska få i sig sin c-vitamin genom grönsaker inte genom droppar vattnet eller liknande.

Sallad,äpple,tomat,gurka och päron, innehåller nästan ingen c-vitamin, utan är sådana saker man kan ge som godis.
Exempel på bra c-vitamin rika grönsaker är persilja, paprika, vitkål, grönkål, blomkål, broccoli och morötter,
Jag tycker att man ska ge minst två utav de grönsakerna som jag skrev varje dag till sina marsvin.

Tomat och äpple ska man vara lite försiktig med att ge i för stora mängder, då det kan framkalla munsvamp hos marsvinen.
Munsvamp är väldigt smärtsamt för marsvinen och de får som sår och skorpor på mun/läppar när de är drabbade.

idipidi
0

Det är i praktiken inga problem att få i marsvinen c-vitamin genom grönsaker, bara man ger rätt grönsaker. Kika på den här artikeln.