c-vitamin
Oj upptäckte att min andra fråga vår lite fel formulerad mena bara: ger man BARA grönsaker…
Hur många marsvin har du? Marsvin behöver mellan 10-30 mg c-vitamin per kilo marsvin och dag. Enklaste sättet att få koll är att väga grönsakerna och kontrollera mängden c-vitamin i en näringstabell. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html Efter ett tag lär man sig hur mycket som behövs. Jag ger mina pojkar en skiva gurka med ett par korn askorbinsyra på varje morgon. Det ger hela dagsbehovet av c-vitamin. Grönsaker utöver det blir en bonus. Det är inte meningen att marsvin ska äta sig mätta på grönsaker. De ska äta sig mätta på hö.
Om du bara har två marsvin så är det därför mycket. Skippa frukt också. De är känsliga för sådant som är syrligt, så citrusfrukter kan de möjligen få smaka en klyfta ibland, men inte mer än så.
Skaffa en billig hushållsvåg och så väger du upp ungefär 50 gram per marsvin av de grönsaker du vill ge. Skippa sallad, gurka och frukter. Då har man marginaler och behöver inte oroa sig för brist. Sen kan man ibland ge lite mer och ibland lite mindre, det är ingen fara alls. Ger man paprika eller annat som är väldigt c-vitaminrikt så räcker det med en väldigt liten bit för att de ska få i sig de c-vitaminer de behöver.
Det där på bilden delar mina 5 marsvin på ungefär per dag.
Mycket för bara 2.Och skippa frukten :)
En knippe broccoli var av dem bitarna per marsvin och lite av grönkålen per marsvi räcker :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.