fegt marsvin
haft mina två marsvin ca 3 månader nu, sedan de var 10 veckor gamla. en blir bara modigare, men den andre pratar fortfarande inte ens när jag håller i honom. han ser ständigt rädd ut, skyggar för händer i bur osv, och är tydligt den "underlägsne" av de två. borde jag vara orolig? vill hjälpa honom bli mer trygg men vet inte vad jag ska göra
Marsvin är bytesdjur, så det är normalt för dem att vara försiktiga. Unga marsvin är ofta mer försiktiga än äldre, och dina är ju fortfarande unga. Det är också vanligt att ett av marsvinen i ett par är modigare än det andra. Tar han mat från handen när han är i buren? Äter han när du har uppe honom i knäet? Jag skulle muta med favoritgrönsaken, och vara beredd på att det kan ta tid. En del är helt enkelt försiktigare än andra.
Nej var inte orolig, helt normalt beteende för ett marsvin. Om du inte redan provat det, så ha det försiktiga marsvinet i famnen tillsammans med det tryggare marsvinet. Jag har ett ungt marsvin som är klart mer otrygg med mig än de andra, men när jag har henne i famnen samtidigt som ett av de andra märker jag att hon känner sig mycket tryggare, som om det andra marsvinets pratande talar om för henne att det inte är någon fara och att hon kan slappna av. Någon här inne skrev också nyligen om hur bra det hade funkat att få ett otryggt marsvin tamt genom att ta upp det och ha det i sängen 20 min varje dag i någon vecka! Någon som minns och kan länka? Lycka till i alla fall!
Min Percy är strax över ett år och han hatar att bli upplockad/rörd i allmänhet. Men är man försiktig och låter han komma till en själv så får man ju mer än gärna klappa honom och ha han i famnen. Jag var jätte orolig i början men har insett att det är bara sån han är. Vi har hittat en rutin och han kan tycka det är mysigt i famnen en stund. Som sagt, testa lite och ha tålamod så hittar ni nog också något liknande :D
#1 jo det förstår jag, är bara rädd att han inte trivs :( han tar mat ur handen och äter tveksamt i famn. men rycker bokstavligt talat bort huvudet när man sträcker fram handen i bur. dock när man väl klappar är det lugnt - är när man närmar sig han skyggar. tack för svaret! #2 brukar ha dem bägge i famnen, och den räddare sitter bara där och stirrar. lägger sig inte, pratar inte. ska prova ha dem i sängen om det sägs att det faktiskt hjälper… läst om det förr men undrade för det första om det inte känns äckligt med ev bajs och kiss? och är det ingen risk att de ramlar ner om de blir för nyfikna? tack, och tack för svaret! #3 jo de har ju helt skilda personligheter helt enkelt.. tack för tipset och svar :)
#4 Det där med marsvin och kiss och bajs i sängen: Kanske använda en stor dubbelvikt handduk till mysstunderna i sängen? Eller en bit plastad frotté (hittar man bland sänglinnet i babyutrustningsbutiker typ Babyland).