Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 646 ggr
Maddinski
0

Marsvin tappar vikt!

Jag räcker ut till alla som kan mycket om marsvin och har haft några marsvin i sina dar som upplevt mycket med dem! Jag har en liten marsvins kille på ca 2 år och jag börjar bli orolig för honom! Jag har märkt att han gått ner i vikt fast han är den som äter mest av de 3 grisar jag har. Det som gör att jag börjar undra vad det kan vara är att han inte visar några symptom på någon sjukdom! Jag har kollat öron, nos, mun och sånt men inget fel där! Han är visserligen liten till växten jämfört med hans bror som är en riktig bjässe men han har blivit smalare fast han äter som en halv häst! Är det någon av er som upplevt detta eller liknande med era små grisar? 

(Förlåt om det är ett långt och rörigt inlägg!)

Ljungåsen
1

Vad väger han? Hur mycket har han tappat på hur kort tid? Vad får han att äta utöver hö och grönsaker? En del marsvin behöver kraftfoder för att kunna hålla vikten. Och näringsinnehållet varierar stort mellan olika sorters hö. Har du bytt hö nyss? Tappad vikt beror ofta på problem med kindtänderna.

Amasone
0

Det låter som om ditt marsvin kanske har mask i magen, då kan de gå ner i vikt trots att de äter bra. Gissar att bara en veterinär kan säga säkert om det är mask i magen (som jag för övrigt har för mig inte är en riktig mask men en slags encellig organism, men kallas ofta för "mask i magen" ändå). Googla på "marsvin mask i magen"!

Maddinski
0

#1 jag ska kolla vad han väger! Han har tappat det relativt snabbt, först så tänkte jag inte mycket på det att han gick ner lite grann i vikt men nu denna veckan har det blivit mer och mer! Han får kraftfoder, grönsaker och hö! Jag har haft samma sorts hö sen jag fick honom!

Maddinski
0

#2 Jag har bokat en tid på kliniken som jag har på skolan där jag går! Jag ska googla och se vad jag kan hitta! Tack för svar!