burstorlek
är 130x58 litet, lagom eller stort för två marsvin? :)
……om de får springa fritt på hel våning i minst en timme/dag
Det beror på vad det är för kön på marsvinen. För två honor fungerar det säkert utmärkt, men för två hanar kan det vara för litet. Framförallt för smalt.
#2 är tyvärr två hanar. finns det inga lösningar om jag verkligen inte har mer utrymme? ex flera små övervåningar inuti buren, olika hus och hyllor osv för tillfället? blir isåfall att bygga en hel nedervåning i framtiden, men tänkte fram till dess
#3 Jag skulle säga att det beror på hanarna. Två vuxna som tycker om varandra kan fungera på den ytan, men att sätta två tonårsmarsvin på den är i mina ögon ett högriskprojekt. Om du kan öka bredden, så att du får en bur på 130*80-90 så gör det en väldig skillnad. Loft och hyllor brukar inte hjälpa. Det blir bara fler ställen för dem att kunna vakta och tränga in varandra på. Tonårsmarsvin är inte alltid så trevliga mot varandra.
#4 ajdå.. men en hel till våning i samma storlek måste väl hjälpa eller? isåfall får jag väl fixa en sån snarast… mer yta har jag helt enkelt inte. ska dem stå någon annanstans kan jag möjligtvis, kanske, få upp måttet 58 till 80, men då försvinner säkert 30-40 cm på bredden
#5 Problemet med en bur i flera våningar är själva rampen. Den blir ett självklart ställe att vakta, och kan leda till fler konflikter. Sedan stjäl den golvyta, både på nedervåningen och på övervåningen. Du får aningens större golvyta med 100*80 än med 130*60, och det är golvytan som räknas. Framförallt är det viktigt att pojkarna kan passera varandra utan att behöva komma för nära. Just därför är jag skeptiskt inställd till smala burar. Det är så oändligt mycket lättare att förebygga konflikter genom att ge marsvinen tillräckligt med plats, än att få dem att bli sams igen efter ett slagsmål. Tonårsmarsvin är fulla med hormoner och kan bli riktigt jobbiga mot varandra.
#6 alright förstår.. tack så mycket för svaren