Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1031 ggr
JagHeterSwea
0

/FRÅGOR :)

Hejsan, jag funderar på att skaffa marsvin framöver, Men har lite frågor,..

_1. Jag vill nog köpa från uppfödare. Är det bäst? Hur mkt kostar det?
__2. Kan man ha typ 5 st. tillsammans ? Honor då..
__3. Kan man ha en Jätte hög bur,. Med massa hylllplan, el. Kan dom trilla ner å bryta bena ?..
__4. Vad är roligast med Marsvin?..
__5. Kan dom lära sej å komma när man ropar?..
__6. Hur länge lever dom ?
__7. Hur mkt ska dom vara ute om dagen?.
_8. Bajsar & kissar dom typ på trä-inrednig så det börjar lukta? 9. Bajsar å kissar dom mkt när dom springer på golvet?.. 10. Lägg gärna upp bilder på era marsvin å burar så jag får se X) TACK<3

Wiizy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Ja, uppfödare är absolut bäst. Då vet du att du får ett renrasigt marsvin(?) iallafall. Pris varierar nog.

2. Ja det kan man(såklart). Bara man har stor bur!

3. Man ska helst inte ha höga burar då marsvin inte kan ta imo sig så bra om dom ramlar + kan dö om dom ramlar vid hög höjd.

4. Allt (enligt mig)

5. Jo det kan dom väl, men det tar TID.

6. Till 5-8 år om jag minns rätt :-)

7. Helst ett par timmar om dagen..

8. Hmm, mina kissar inte på trähusen så dom stinker iaf.

9.Man kan försöka få dom rumsrena, det brukar funka :) Då kissar dom i lådan (om dom är "rumsrena") men bajskorvar ("pluttar") kan komma lite överallt. det kan man inte komma undan med.

10. På bilden är det mina gullungar : :)

Abico
0

Vad kul att du funderar på att skaffa marsvin, du kommer inte att ångra dig.

1. Uppfödare eller något omplaceringshem är att rekomendera. Men se till att du väljer en seriös, trevlig och hjälpsam uppfödare som behandlar sina djur väl. Priset beror på vilken ras du väljer och vem du köper av men från 100 - 700 kr skulle jag tro. Ett cuy marsvin går så klart på mer…
2. Jadå, om dom accepterar det själva vill säga.
3. Marsvin är inga klättrare direkt, du bör inte ha flera våningsplan med trappor/ stegar emellan, det funkar inte. Dels kan dom skada sig.
4. Att höra dom småprata, att dom är så sociala och att varje individ är så speciell. Dom har alla sina egna små egenheter och beteenden.
5. Jo, jag har hört att somliga har marsvin som lystrar till sina namn. Min äldsta pojk, Sune börjar ropa på mig så fort jag öppnar dörren och ropar "SUUNE!" ^^
7. Så mycket som möjligt, men det räcker med 40 min - 1 timma tycker jag.
8. Ja, det gör dom.
9. Oh, ja ;P Jag tror att alla marsvinsägare kan hålla med om att det blir ett väldigt torkande på golvet så fort grisarna kommer ut ^^
10. Det finns väldigt många trådar med både burar och marsvin, kika gärna där.

Hanna 

Fiona
0

1.Du får ju stamtavla vilket är bra om du vill ställa ut. Och så har du ju chans att få se föräldrarna. Priset har jag noll koll på.

2. Många har sina marsvin i flockar, du får ju ha koll på dom och se om dom börjar bråka eller om någon tappar i vikt, isf får man ju dela på dom ..

3.Jag tkr de räcker med ett hyllplan , sen tror jag inte att dom klättrar så högt upp..Mn dom kan ju ramla ner om dom lyckas ta sig upp.

4.Att dom är så sociala och har en sån härlig personlighet ! :)

5. ja de kan dom, träna genom att ropa namnet samtidigt som du lockar med godis, ta sedan bort godiset. Det funkar ju kanske inte på alla marsvin de är nog olika från individ till indivd.

6. 5-8 år skulle jag tro

7.menar du hur mkt dom ska springa fritt på golvet? isf beror de ju på hur sor bur du har .. Men 1 timma minst så dom får springa omkring och busa och käka  är inte för mkt. Ta bort alla elsladdar bara .och ha koll på dom

8.ja de kan dom, men kanske inte på deras hus.

9.iaf bajsar.. jag vet inte om man kan lära marsvin att gå på toalettlåda..

10.kolla mitt fotoalbum där har jag bild på mina två marsvin D)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg