Gris möter gris
Hej alla marsvinsälskare! Nu behöver jag alla tips jag kan få om hur man lättast och smidigast parar ihop två främmande marsvin. Ska under helgen köpa en skinny hos en uppfödare och en annan fluffiga gris hos en annan uppfödare. Båda svinen är honor och ungefär lika gamla (tror det skiljer en månad emellan) Skinny honan ska jag hämta på lördag och den andra kan jag hämta vid behov. De kommer att dela på en bokhyllebur med måtten 200x80cm så plats kommer de att ha. Hur tycker ni att jag ska hantera situationen för att deras träff ska vara så lite stressigt som möjligt? Vet att det är bra med nystädad bur och nybadade svin, men när ska jag hämta den andra honan? I vilken ordning/hur ska allt gå till? Uppskattar snabbt svar 😊
Jag tycker att du ska hämta honorna med ett så litet mellanrum som möjligt. När jag förde samman två hanar sist så satte la jag ut en filt (nytvättad rekommenderas pga revirtänket) på golvet och satte ner dem i varsin ände. Efter lite kurrande och sådant fick de gå hem till buren tillsammans. Många gömställen där de inte blir trängda rekommenderas!🙂
#1 Okej! Tack så mycket!
Tror du att jag kan hämta den ena honan idag då? Har lite svårt att köra iväg både imorgon och på söndag om jag ska hämta henne då.
Bada dem
Hur blev det med marsvinshämtningen?🙂
#4 det gick bra! Hämtade den första lilla damen igår och hon är lite skärrad men äter gurka och sover i höet just nu. Hennes kompis kommer imorgon på förmiddagen så hon behöver inte vara ensam så länge :)
Fortsätt gärna berätta hur det går ts! Håller tummarna för att gott tycke till varandra skall uppstå snabbt! :-)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Håller också tummarna! Hon blir nog glad av sällskap🙂
Hämtade Skinny honan idag. Efter att ha tagit en paus från bilresan och badat den första fluffiga grisen satte jag de båda på en handduk på golvet och väntade. Båda var lite skärrade först, men sen tog nyfikenheten över och de började sniffa på varandra, gick runt lite och sniffade igen. Inga problem alls! Nu sitter de båda i min hembyggda bokhyllebur där den fluffiga grisen springer i fleecetunnlarna och skinnyn äter hö i den stora hö högen :D
Vad härligt! Kompisar direkt verkar det som! Vilka härliga mysbilder på dem också! 😍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Vad kul att det gick så bra! Otroligt söta också!😍