Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1077 ggr
marsisen
0

Stukad tass,,

Hej! Idag på marsvinens golvtid märkte jag att min ena lilla kvinna skuttade lite märkligt, och vi misstänker att hon har stukat sin fot eftersom hon mestadels har foten uppdragen. (Bakbenet) Någon större skada verkar det inte vara då hon fortfarande kan gå med foten, hon "skuttar" mest när hon går snabbare/springer. Hon gör inget när man klämmer och "drar" i dem skadade tassen, konstigt nog reagerar hon mer på de oskadade tassarna, den är liksom förlamad.. Antar att det viktigaste är att kolla så hon äter osv, vilket inte är någon fara hittills. Det jag skulle vilja veta är om någon har varit med om liknande, vad ni gjorde, och hur lång tid det tog för att det skulle gå över. Lägger även in en video för att förenkla det hela.

animal power <3

marsisen
0

Akut!! Har läst på om att det kan vara c vitamin brist, det är sent nu och vi har ej möjlighet att åka till veterinär. Hon verkar inte bli bättre, tvärtom. Hon har inte mycket ork. Jag vill helst inte chansa för att se vad som händer tills imorn.. Vad ska jag göra? :(

animal power <3

Ljungåsen
2

Kunde inte se filmen. Om det är C-vitaminbrist så kommer hon bli bättre om hon får c-vitamin. Enklaste sättet är att ge askorbinsyra på en gurkskiva. Här kan du läsa mer. http://www.guinealynx.info/scurvy.html Om hon inte äter måste du stödmata tills dess ni kan ta er till veterinären.

marsisen
0

#2 tack för svar! Ska försöka få tag på det imorn då det verkar finnas i vanliga matbutiker. Men vill ju inte att hon ska bli sämre över natten eller när jag är i skolan. Det jag gör nu är att mata henne med pippet med en blandning av apelsin och gurkvatten då apelsin innehåller mycket c vitamin. Borde jag fortsätta med det, eller ge henne något annat? Hur ofta?

animal power <3

Ljungåsen
2

#3 Har du Critical Care hemma? Det är det som är absolut bäst att stödmata med. Om du inte har Critical Care så kan man blöta upp pellets i vatten, så att det blir som en gröt. Hon måste få mat i magen, annars stannar tarmrörelserna. http://www.guinealynx.info/handfeeding.html

marsisen
0

#4 har ej Critical Care, men håller på att blöta upp ett c -vitamin pellets nu :}

animal power <3

Ljungåsen
2

#5 Äter hon någonting alls själv? Om hon inte äter så är det ganska stora mängder som behöver stödmatas. Se länken i #4. Åtminstone 4-6 gånger per dygn. Det kan vara klokt att väga henne också, så du får koll på att hon inte tappar i vikt. Hon behöver få komma till veterinären, så fort det går.

marsisen
0

#6 ja det gör hon, hon väntar bara tills hennes burkompis ätit klart, annars brukar de buffas om matplatserna tills de får "som de vill" Sist jag vägde henne vägde hon 1,1 kg om jag minns rätt, väger henne igen imorn. Har stödmatat henne ett ett tag nu tills hon verkligen har vägrat att äta mer. Ska köpa askorbinsyra imorn och kanske åker till veterinären beroende på hur hon mår imorn.

animal power <3

[Wijnja]
0

Man ska aldrig ge askorbinsyra till ett marsvin bättre ge c vita min droppar

Ljungåsen
3

#8 Askorbinsyra är ren C-vitamin. Helt ofarligt. #7 Ett par korn (2-3) askorbinsyra på en gurkskiva två gånger om dagen ger henne ungefär dubbla dagsbehovet, mer behövs inte. Bra att hon äter!

marsisen
0

#9 såg också att c vitamin brustabletter funkar, men askorbinsyra rekommenderas mer? Isåfall, menar du att jag ska ge kornen från askorbinsyran? Låter så lite, då det är så smått, men kanske inte är mer än nödvändigt :p Hon ligger på samma vikt förresten! Idag mår hon mycket bättre, hon går som vanligt, men är fortfarande lite trött/hängig i kroppen.

animal power <3

Ljungåsen
1

#10 Roligt att hon mår bättre! Ja, jag menar kornen i askorbinsyran. Det är väldigt koncentrerad c-vitamin, så ett par korn ger hela dagsbehovet. Jag ger mina pojkar ett par korn på en gurkskiva varje morgon, för att vara säker på att de får den c-vitamin de behöver.

Ljungåsen
2

Marsvin behöver 10-30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt och dygn. 1 ml (=1 kryddmått) askorbinsyra innehåller ungefär 1 g = 1000 mg. Ett enkilos marsvin behöver alltså ett hundradels kryddmått per dygn, vilket är ett par korn. Marsvin med C-vitaminbrist brukar behandlas med ca 50 mg per kilo kroppsvikt och dygn.

marsisen
0

#12 tror du att ca 5 korn blir bra då? :/

animal power <3

Ljungåsen
0

#13 Ja, det tror jag.