Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettutställningar
Läst 691 ggr
Abico
0

Vad gör dom?

Vad gör domarna på en utställning, när dom kollar på marsvinet alltså. Kollar dom magen (lägger marsvinet på rygg) och sånt, eller är det mest att känna lite på det där det står?

Hanna 

parsley
0

I petklass bedömmer domaren

kropp och sundhet, dvs att marsvinet är lagom tjockt

temprament, lugn, nyfiken, busig, envis eller vad det nu kan vara

päls och hud, ren och fin, inga mjäll, småsår, tovor eller smutsig talgkörtel

ögon och öron ska vara hela och rena

tassar, välklippta klor, mjuka trampdynor och inga förhårdnader

kondition och presentation här ges avdrag för t ex mun- och Nossvamp eller tandskador

När domaren vänder på marsvinet så kan det vara för att komma åt att kolla klorna (beror lite på hur man vill hålla) och naturligtvis för att se hur magen ser ut. Genom att vända på marsvinet så får domaren även en uppfattning om tempramentet. Det är alltså bra om marsvinet är van vid att man vänder på det för att kolla klor och mage.

Abico
0

Okej. Greta funkar väl att vända på, men Donken kommer inte ge sig utan höga skrik och sprattel och Wilma kommer aldrig acceptera det ^^' Men jag får väl träna lite med dom då…

Hanna 

[Liinda]
0

Jag trodde inte heller mitt Cuy marsvin på 4 månader (med andra ord han kan få sina ryck) skulle fixa det men när jag ställde upp han på bordet så fick han väl sån chock så han var still och lät dom vända och vrida på han :P

Abico
0

Haha, okej. Så allt hopp är inte borta då ;P
Jag tränade med dom igår, Greta gav mig några mördande blickar men låg iaf. hyfsat stilla. Donken sprattlade hur mycket som helst. Och Wilma blev helt galen ^^'
Men jag får träna mer med dom och sen får vi hoppas på att chock grejen slår in *S*

Hanna 

idipidi
0

Bra att veta är också att domarna är erfarna och lugna och vet hur man hanterar marsvin. Det brukar gå hur bra som helst.

Abico
0

#5 - Okej. Jag har ju lärt mig stå ut med att få armarna halvt upprivna (lätt överdrift) av Donken, men tex. min syster var nära på att tappa honom när hon skulle lyfta upp honom efter som han sprattlar och rivs helvilt. Så det är väl det jag är lite nervös för, men det ska väl gå…

Hanna 

FeliciaS
0

#5 Ja det är de verkligen :) De domarna som jag har pratat med har var jättetrevliga och gett bra tips också ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus