Spån eller handduk
Vad ska man bäst ha i botten på buren?
Har sett på visa bilder (av burar) att marsvinen har handdukar i botten. Är det ett bra alternativ? Eller ska jag fortsätta med spån?
Mini gillar nämligen när jag lagt in en liten handduk eller annat mjuk och lägger sig heller där än i spånet. Hennes syster/bur kompis Buffa har inte visat så tydligt vad hon föredrar
Tål dina marsvin och du inkl. övriga familjemedlemmar kutterspån tycker jag att du ska fortsätta med det. Du kan ev. byta ut ½ av spånet mot Toa-Lätt. Då har du ½ Toa-Lätt - med sin otroligt bra uppsugningsförmåga och delvis tar bort lukt - i botten och spån - som är mjukt, naturligt (vilket Toa-Lätt också är!) och stötdämpande - längst upp där marsvinen springer, går och ligger. Handdukar bör ju inte ha därför att marvinen kan bita upp trådarna och de kan trassla sig i tarmarna och orsaka döden för marsvinen. Men fleecefiltar eller hundfiltar (tjockt flufftigt material, har en minneslucka och kommer inte ihåg namnet nu) kan du ha utan skaderiskt osv. Men då bör du även ha en låda som de kan uträtta sina behov i så att du slipper att tyget blir äckligt och förstörs :) Det är gäller även att marsvinen lär sig att gå på låda då =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Toa-lätt vad exakt är de? :P
okej, testade som en hamster bädd och det gillade mini. men det fastnade snabbt spån och bajs i det..
"vetbed" heter det. Brukar lägga en bit tyg/en handduk ibland ovanpå spånet, dom brukar ligga där, kolla så att dom inte käkar av den bara.
Helena
#2 Toa-Lätt är papperpellets som har bra uppsugningsförmåga och tar delvis bort lukt. Är dock kanske inte det skönaste för ömtåliga marsvinstassar ;) Ett miljöströ.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har just testat Toa-Lätt och det var ju jättebra! Luktar ingenting alls. :)

också testat toa-lätt. gillar de. dock så blandar jag det med vanligt spån så det är mjukt för deras fötter..