Klor
Marsvinsklor ska ju klippas. Ska man
klippa dom med en klosax eller liknande?
Och var köper man sånna .. Bits de inte när man klipper?
Klotång köper du på djuraffär. Klipp ofta men lite, ca var tredje-fjärde vecka. Om de är vana och man gör på rätt sätt så bits de självklart inte. Marsvin brukar inte bitas. :)
Jag tycker det är lättare att klippa med nagelsax, kanske mest för att jag är van vid det. Jag köpte en klosax för ett tag sedan med trivs inte alls med den.
Hanna
Japp, en klosax/klotång bör du ha och det köps som idipidi har skrivit i en djuraffär. Jag tycker att det är mycket lättare att klippa med klosax eftersom att man kan klippa klorna enkelt, rätt av då. Med en nagelknippare (som jag tror Abico menar) måste man vrida på klipparen för att hela bakklon ska få plats och inte vika sig och brytas… ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

men ska man verkligen klippa så sällan som var tredje-fjärde vecka? det är väl inte ofta!? Jag kollar mina marsvins klor varje vecka o klipper om det behövs..
#4 - Jag klipper en gång i veckan, ungefär. Men då klippe rjag ganska så lite åt gånger också..
Hanna
Klosax använder "jag", vet inte vart min kommer ifrån eftersom att den är så gammal, men det finns i djuraffärer. Vet inte pris dårå men.
Om dom bits… Ja det vet man ju bara själv. det beror på hur mkt marsvinet litar på en. Och om h*n är van vid kloklippning. Om det klipps i pulpan är det ju större risk att h*n inte vill bli klippt nästa gång, eller hur man nu säger. Dom kommer ju ihåg.