Vid burinköp
Vad bör man tänka på när man köper en ny bur? annat än själva storleken alltså? Var bör buröppningen vara t.ex.?
Det beror ju på vad du är ute efter.. Vissa vill ha Duna-burar, med endast ett galler längst upp där man också öppnar buren, andra vill ha öppna burar på golvet så att marsvinen kan hoppa ut och in som dom vill, andra har vanliga gallerburar med en lucka på ena långsidan och en i taket. Jag rekommenderar dig att köpa en vanlig bokhylla på IKEA, lägga den ner på golvet, limma fast vaxduk i bottnen och upp på sidorna och använda den som bur, det är billigare och större.
Helena
Du bör kolla så att botten är hel så det inte är några sprickor och att dom små pluttarna som sitter på burenskant som håller tillbaka gallret är helt. Annars glider gallret fram. Det brukar ju finnas 3 olika gallerburar, en med en stor dörr fram som man öppnar typ hela framsidan (dom är väldigt praktiska) och så finns det dom som har 1 liten dörr fram och en stor taklucka och så finns det dom som bara har en liten dörr fram men dom tycker inte jag är bra , det kan bli svårt att få tag i marsvinen då.
Om det är kissfläckar på burbotten gör inte så mycket eftersom att det går att ta bort med citronsyra (finns i affären vid kryddorna). Man fuktar buren lite grann och så strör man på citronsyran och låter den ligga där typ 20 min (brukar jag iallafall). Sen är det bara att skölja bort allt. Den typ fräter bort fläckarna det är jättebra:)
Ja just det jag glömde bort alla burarna som paaronskrutten skrev :P Duna burar skulle jag rekomendera dig att inte köpa. Det blir så dålig luft i sådana.
Jo, jag gillar heller inte Duna-burar, men dom kan vara praktiska dom med, marsvinen ska inte sitta i burarna hela tiden.
Helena

Kolla gärna priserna i några olika affärer. De kan variera en hel del.
Själv tycker jag det är bra om buren kan öppnas både ovanifrån och framifrån, samt att platta burar är att föredra framför dem med bågformat tak,