Vad har hänt??
Hej
Jag fick ett nytt marsvin för snart en månad sen och han är hur mysig som helst. Nu har han helt plötsligt tappat jättemycket i vikt, men han äter och leker med mina andra marsvin varje dag. VAd kan vara fel med honom? Vad kan jag göra? Han får ny mat varje dag, nytt vatten, nytt hö och även nån godisbit ibland. Men vad är fel??
// Orolig matte till Ozzy
Tycker du ska åka till veterinären, svårt att säga när han inte visar andra symptom
Helena
Hur mycket har han tappat i vikt och hur länge har han tappat i vikt?
Hur gammal är han?
Hur är han i allmänhet? Pigg, trött? har du märkt någon skildnad på hans humör eller beteende?
Har du sutit vid buren och kollat när dina marsvin äter, så att han får någon mat eller om det andra marsvinet äter nästan allt?
Hejsan!
Är du säker på att han får i sig alla vitaminer han behöver, eftersom marsvin behöver mkt C-vitamin, det kan man ju hälla vatten och även i mat?
Men du borde nog ändå kontakta vetrinär.
Hoppas att allt löser sig bra!
Kramar Sandra

#3 C-vitamintillskott i vatten/mat är inte nödvändigt. Marsvin får i sig det c-vitamin som behövs genom bra grönsaker som t.ex paprika, virkål, morötter, broccoli, persilja osv.
#1 Kolla som #2 skrivit och se så att han får någon mat eller om dom andra marsvinen äter det mesta?
Eller bor han själv i egen bur?
Vad får han för godisbit? Får han grönsaker dagligen?
Jag vet inte varför han tappar vikt, jag tror du behöver kolla upp "problemet" hos en veterinär. Lycka till :)