Introducera ny kompis
Hej!đ
Jag har tagit över ett gammalt marsvin, ca 6 Är, som förlorade sin kompis nyligen.
Nu undrar jag om det skulle fungera bra att skaffa en unge som sÀllskap eller skulle det bara stressa den gamla?
Vore det bÀttre med ett lite Àldre marsvin?
/Anna
En unge av samma kön Àr enklast att sammanföra med. Det brukar gÄ med ett Àldre marsvin ocksÄ, men var försiktig nÀr du sammanför dem. Inte i samma bur direkt. PÄ golvet dÀr de kan gömma sig i varsitt bo kan funka. Hanar Àr inte sÄ bra att ha ihop. En del okastrerade hanar slÄss. Honor Àr lÀttast. Kanske det gÄr med tvÄ hanar om en hane Àr unge. Vet ej för jag har bara haft honor. NÄn annan kanske kan ge dig svar.
Marsvin kan leva lÀnge, sÄ om du Àr osÀker pÄ hur lÀnge du vill ha marsvin Àr det bÀttre med ett Àldre marsvin.
Hane eller hona? Viktigt Àr att nya marsvinet har samma kön som det gamla. Vuxna hanar brukar inte slÄss, och det brukar inte vara nÄgot större problem att sammanföra tvÄ vuxna hanar, eller en vuxen och en bebis. Man brukar sÀga att en marsvinshane Àr vuxen nÀr han fyllt tvÄ Är. Viktigt Àr att slÀppa ihop pÄ stor, neutral yta och rÀkna med att det tar minst en vecka innan de kan flytta in i buren tillsammans. Mer rÄd finns hÀr. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Till en sexÄring, oavsett kön, skulle jag vÀlja en vuxen kompis. Ungar kan vara fruktansvÀrt aktiva, och det kan bli jobbigt för sexÄringen.
Tack för svar đ
Det blir en Àldre herre till.