Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 828 ggr
[PixelMollan]
0

Djurskyddslagar?

Hejsan.

Min rubrik kanske är bra denna gången? vet ingen bättre iaf ^^

Men till saken:
**Jag undrar om det finns någon hemsida där man kan se alla lagar för de olika djuren? Då allt om ex marsvin, hamster, kanin osv.
Eller måste man lixom ha en bok för att kunna läsa dom?
Vill ha länk till hemsidan om det finns någon och inte "såhär e det".
Jag vill själv läsa det därifrån, om det finns :)

**Kram Malin

[PixelMollan]
0

tack:)

[PixelMollan]
0

där står inget om burar?

[starlights]
0

På sidan 9 står det om 4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter. Där kan du läsa om **Konstruktion av förvaringsutrymmen.
**
På sidan 20 står det om **Konstruktion av förvaringsutrymmen, Utrymmen, Bottenmaterial, Inredning, Klimat.

**Sen på sidan 41 står det om storleken på *Utrymme.*

[PixelMollan]
0

hehe okej ^^ ska titta där

[PixelMollan]
0

vad menas med 0.3 m2 ?

[starlights]
0

#6 0,3 m2 = 0,3 kvadrat meter.
D.v.s att buren ska ha en yta som är minst 0,3 m2, för att den ska vara laglig för att ett-två marsvin att bo i den.

För att få ut hur många kvadrat meter ens bur är så gångar man kortsidan med långsidan.
Ex. en 100x50cm bur. (100cm = 1m     50cm = 0,5m)
Sen tar man 1x0,5= 0,5 m2 är buren. Man får alltså ha 3st marsvin i en sådan bur.

FeliciaS
1

Just lagarna för hur stor burarna ska vara är ju näst intill katastrofala…! Själv vill man ju inte tillbringa sitt liv på en yta lika liten som ett badrum :O Varför ska då marsvinen få göra det? Visst, det är upp till ägaren, men hallå! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[PixelMollan]
0

Det är iaf vad lagen säger. lag är lag. alltså är det okej med såna burar

[starlights]
0

Jag håller med om att de måtten är alldeles för små=(
Men man kan ju inte göra så mycket åt det, mer än att man själv före går med gott exempel och inte har så små burar=)

[PixelMollan]
0

Jaja assåå missuppfatta inte och tro att jag kommer ha minimått till mina djur för att de står så :S Så är det inte!

StuteriSolo
0

Det är ju just det, minimimått, större är det ingen som säger något om :)

[PixelMollan]
0

precis