Luktar marsvin?
Hej,
Jag hade tänkt skaffa två marsvin (eftersom det praktiskt taget inte går att ha ett ensamt marsvin), men jag undrar om marsvin luktar?
T.ex. så har min kompis en kanin, och den luktar väldigt mycket, så jag undrar om marsvin också gör det, för de är ju typ "relaterade".
Vill verkligen inte att hela mitt hus ska lukta kiss och bajs hela tiden.
Ja, de luktar. Men det ska inte lukta så mycket om man städar bra, det är ju viktigt oavsett. Själv tycker jag att kaniner, speciellt kaninkiss, luktar mer och äckligare än marsvin.
Jag har både marsvin och kanin, och jag tycker inte att de luktar, men jag städar hos dem varje dag. Slarvar man med städningen så luktar det. Värre är att en smutsig boyta är otrevlig för djuren att bo i. Sen vill jag också påpeka att det är ett brott mot djurskyddslagen att ha ett ensamt marsvin. Marsvin är flockdjur och ska hållas i par eller grupp. Det ställer krav på både boyta och städning. Avslutningsvis, köp inte från zooaffär. Läs gärna mer här nedan om varför. https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull
Marsvin luktar mindre än kaniner, men de luktar fortfarande en hel del. Om jag var du skulle jag hälsa på hos någon som har marsvin och se hur mycket det luktar alt. besöka en uppfödare.
Ah, tack för ert svar :)
Jag bor i en tvåa med en hel marsvinsuppfödning. Det luktar självklart hö och spån för att de sakerna har en lukt däremot finns det ingen anledning till att det ska lukta kiss och bajs. Marsvin är inte luktiga djúr som kaniner eller råttor så deras burar luktar bara om det inte städas. Städar man luktar det inte har man bara en bur räcker det kanske att städa en gång i veckan för att slippa lukt. Jag rekomenderar vanligt kutterspån men vilket underlag man än väljer så ska man tänka på att ha ett tjockt lager så marsvinen inte kan sparka runt spånet då kapslas kisset in och man slippere lukt.
Japp de luktar