Smittar överlevande?
Jag fick epedemi på mina långhår och alla dog utom 1. Dock den som överlevde är inte släkt med dem andra så det kanske var en dålig linje jag köpte? (Köpte mamma och 2 döttrar, ungarna från dem rök i epedemin också. Så bara avelshanen som överlevde) Jag var i stark kontakt med vetrinär hela tiden men även med alla tester så kunde de inte hitta vad det var… Så nu i början på året var det bara hanen kvar och han vägde endast 600g… Men han klarade sig och är en rund och go kille på 1014g nu <3 Men nu är då frågan… om han skulle flytta eller få en kompis, skulle han kunna vara en smittobärare? Har rådfrågat lite med vetrinär och vi funderade på om avliva var det bästa så ingen annan får den skiten, men jag skulle HATA att avliva ett "friskt" djur… Jag blev helt förkrossad över allt som hände och valde att lägga ner min djurhållning ett tag, för man känner sig så hjälplös i epedemi och djuren bara dör… Han är inte så gamal, 2år och allt detta känns extremt surt och ledsamt… Och jag står lite och vet inte vad jag ska göra… Så jag ber om lite rådgivning här.
Lunginflammation kan smitta en hel grupp marsvin
Fy sjutton så jobbigt Ditt ensamma marsvin behöver en ny vän. Om du är orolig för att han eventuellt skulle kunna bära på någon smitta så tycker jag du ska låta undersöka honom hos en riktigt bra veterinär först. Blå Stjärnans exotiska avdelning i Göteborg är bra.
Tack för svar <3 1# tror inte ens min vetrinär kollade efter det :'( hur är symptomerna? Alla fick mega diare och magrade av som sjutton bland annat. 2# jo det var lite därför jag frågade här :') Evedensia gjorde alla undersökningar och sånt, men jag kollar med exotiska istället för jag känner att dem jag var hos inte kunde marsvin speciellt bra… Allt detta känns såååå ledsamt och jag är helt knäckt… vill värkligen inte ta bort honom utan jag vill hitta en ny familj åt honom då det tar mycket jobb för mig att hitta en bra uppfödare om jag ska ha en kompis till honom. (Jag är allergisk mot marsvin men älskar dem, så jag kollade i några år vilka raser jag tålde, och bland dem så funkade coronet och sheltie. Men det finns inte många uppfödare som är bra runt mig)
#3 Vill uppfödaren inte ta tillbaka honom för omplacering? Om du vill skaffa en kompis tipsar jag om Eragons. https://www.eragons.se