Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 892 ggr
Johanna16
0

3 hanar ihop

Hej, i Januari i år så fick jag en kull marsvin bland annat två hanar. Innan så hade jag tagit fel på könet på mamman. Iaf sen dess har jag haft deras pappa på 4 år med dem två och de har gått bra tills nu.  dem unga hanarna bråkar och tycker bråken börjar bli väldigt allvarliga nu. Så köpt två billybokhyllor som jag tänkte göra om till bur. 

Frågan är tycker ni jag ska testa sätta ihop två bokhyllsburar så dem får större yta och hålla tummarna på de kommer fungera

Elr borde jag sära på ungarna och köpa en ny kompis? 

Om ja Isf ska de va en äldre elr yngre? och vilken av hanarna ska jag sära. Han som startar bråken och verkar va högst i rang av dem två elr den som är mer rädd och får stryk av brorsan? Vem ska få fortsätta gå med deras pappa alltså? 

(Pappan är nog allra högst i rang då han är äldst så dem ger sig inte på han)

[Wijnja]
0

Skulle inte sätta ihop 3 hanar för hanar brukar oftast bråka

Johanna16
0

#1 De är inte så jag satt ihop dem nu utan de gjorde jag när jag särade ungarna från mamman.  Så dem har varit tillsammans sen Februari (Om jag minns rätt)

Fridaaaa
0

Hanar går sällan att ha 3, rekommenderar inte att testa :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
0

Risken finns nån av dem blir allvarligt skadade

Johanna16
0

#3 Jag vet det.  Har ju haft dem ihop sen Februari.

Johanna16
0

#4 Därför jag frågar här! Vad folk tycker jag ska göra..

[Wijnja]
0

Köpa en till hane om det går

[Wijnja]
0

Hanar ska gå två och två helst om det funkar eller kastrera

Johanna16
0

#7 Ja då är frågan om hanen jag köper ska va äldre elr yngre. Eftersom jag läre ju ha en till bur så gör de inte så stor skillnad

Fridaaaa
0

#8 Kastrera tar inte bort mer än att de inte kan bli pappor

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Wijnja]
0

Hur gammal är dina hanar om dem är äldre skulle jag ta marsvinsbebisar

[Wijnja]
0

Bra att du frågar gjorde samma misstag en gång

Ljungåsen
2

Som du redan har hört så är inte tre hanar tillsammans en bra idé, så det handlar mest om vad du ska göra nu. Pappan kan bo tillsammans med en av pojkarna, förslagsvis den lugnaste av dem. Den andra skulle jag rekommendera att du kastrerar, så att han kan gå med honor. Eftersom han är född i januari så är han i en hopplös ålder för att sätta ihop med en annan hane som han inte känner. För ung och hormonstyrd för att vara snäll mot en liten, och alldeles för jobbig för att accepteras av en vuxen.

[Wijnja]
0

Unga marsvin brukar ha en jobbig Period

Johanna16
0

#11 Hanarna är pet marsvin och Pappa till dem är renrasig Engelsk Crested men tyvärr har jag ej nå honor.

Johanna16
0

#13 okej tack för svaret

Ljungåsen
0

#14 Jo, och hanar kan bli jättejobbiga i puberteten. Problemet är mellanperioden (från två månader till två år ungefär). Små bebisar under två månader är relativt lätta att sätta ihop med en vuxen. Två vuxna som båda är över två år brukar också gå bra att sätta ihop, men marsvinspojkar i puberteten kan vara mer eller mindre omöjliga. Då är kastrering bästa lösningen, tycker jag.

Ljungåsen
0

#15 Att du inte har några honor ändrar inte min rekommendation. Kastrera en av småkillarna och skaffa honom en flickvän eller två.

[Wijnja]
0

Märker den nu på Loke och Avicii små bråkar henar tiden

Ljungåsen
0

#19 Det är ofta så det blir om man envisas med att sätta ihop jämngamla småkillar, så att de är i puberteten samtidigt. Med en åldersskillnad på minst två år slipper man en hel del problem.

[Wijnja]
0

Loke är 7 månader Avicii är 7 veckor

Ljungåsen
0

#21 Då är ju Loke i den hopplösa mellanåldern, och Avicii är alldeles strax där han också. Inte konstigt att det blir tjafs. De kommer vara i puberteten samtidigt åtminstone ett år till.

[Wijnja]
0

Aj aj då lugnar dem ner sig sen