Träna blygt marsvin?
Har bestämt mig för att träna mina småpojkar lite, ena är lite mer framåt och inte lika rädd av sig så han var väldigt lätt att muta med lite sallad och få att springa runt lite men hans bror är mycket mer rädd, knappt att han tog emot salladen av mig, har haft dom sedan februari så jag är inte direkt ny för dom, har varit deras ägare sen dom var 5 veckor gamla, kan man träna honom att vara lite mindre blyg? Vill ju kunna göra något mer med dom så dom inte bara sitter i buren men han är så rädd att jag knappt kan plocka upp honom
Jag tycker att bästa sättet att tämja marsvin är att plocka upp dem i knät. Gärna ha en handduk eller filt som de kan gömma sig under, och muta med något jättegott. Gurka brukar vara populärt. Om man gör det varje dag så blir det snart rutin, och inte det minsta läskigt. Handmatning i buren är också en jättebra grej. Jag handmatar både grönsaker och godis såsom ärtplättar och enstaka pellets. Marsvin brukar vara matmotiverade. De gillar mat.
#1 ja i buren är han inte alls lika blyg, där äter han gärna från min hand, springer fram till gallret och skriker efter mat (varje gång jag öppnar min dörr…) ska göra mitt bästa att plocka upp varje dag men jag prioterar marsvinen mest (förutom skolplugg….)
#2 Är det mest under golvtid som han är lite blyg? För som du beskriver att han är i buren så låter han inte blyg alls. För att få marsvinen att röra sig mer på golvet är en aktivitetsboll som man stoppar godis i jättebra. Jag brukar använda pellets i bollen. Om han inte är van att komma upp i knät så börja med korta stunder. Typ fem minuter.
#3 det blir mest på golvtid han beter sig så, enda gången han blir blyg i buren är när jag ska plocka upp honom, dom är dock väldigt lugna ner dom väl sitter i min knä. Ska prova börja plocka upp dom oftare och korta stunder
#4 Det är rätt vanligt att de blir lite mer spaka på golvet jämfört med hur de är i buren. Man kan sitta med dem på golvet, och muta med godis när de kommer fram till en. Kanske kan du göra en del av pluggandet bredvid marsvinen på golvet?
#5 förstår det, deras bur är ju deras safe place. Det var ett bra tips att plugga bredvid dom faktiskt, har inte tänkt på det