Hur länge?
Hur länge brukar en hona vara dräktig innan man börjar se det på henne?
För min ena hona har gått ihop med hanen i tre veckor nu. Och jag tycker att hon börjar se lite rund ut.

På våra marsvin syns det först efter en månad..

putt*

Efter halva dräktighetstiden brukar man kunna känna om de är dräktiga. Är det många ungar kan det börja synas tidigare.
Vid tre veckor så kan man inte se om honan är dräktig eller ej. Däremot om man är van så kan man ev. känna ungarna vid 3v, då är de ungefär som en ärta.
Att magen börjar bli rund, brukar jag inte kunna se förrän tidigast 5 veckor efter parningen.
På bilden ser du min hona, som inte var speciellt stor när hon sattes med hane utan vägde bara 850g, och på bilden har hon varit dräktig i 6v. Som du se så ser man inte alls mycket på magen.
I hennes mage låg det 4 stora ungar, som vägde mellan 104-126g.
Det kan ju variera lite beroende på hur stora ungarna är osv., men väg henne lite oftare än en gång i veckan och se om hon går upp i vikt, kolla även om hon äter mer och är lite lugnare och sånt, det går även att läsa om på nätet, sök marsvin på google och då kommer man fram till så pass många sidor och de flästa där har information om dräktighet osv.
Men en sak vet du iaf, efter ett antal veckor kommer hon att se lite päronformad ut.
Lycka till med allt, skirv gärna när och om det blev ungar, sätt gärna ut bild
Kramar Sandra

jag väger henne nästan varje dag, och hon har gått upp ca 80g sen jag satte ihop henne med hanen. På måndag har dom gått ihop i fyra veckor. Vad jag har sett så äter hon mer änn vanligt. Men man vet ju aldrig hon kanske äter på natten. Men nu blrjar undra lite för att en dag så ringde hennes uppfödare mig och frågade så att hon inte var dräktig för att den honan min hona hade gått tillsammans med när hon bodde hos henne hade nämligen blivit dräktig av en liten hane som gick i samma bur (har för mig att hon sa att dom hade gått i samma bur men jag är inte säker) .Men det är ju för mer änn två månader sen så då borde väll hon ha fött ungarna nu eller i allafall se ut som ett päron?
#6 Om det är två månader sen hon flyttade ifrån uppfödaren, så skulle det vara dags för henne att ha ungarna om bara 1-2 veckor, Om det bara är en unge i magen, så kan det ibland vara svårt att upptäcka om de är dräktiga.
Men om hon blivit dräktig på det andra stället, så kommer du att märka det. För då kommer hon få ungarna för tidigt för att det ska vara den nuvarande hanen som är pappan.

Det är jätte svårt att säga, eftersom fotona är tagna ur helt olika vinklar=/

mm tänkte inte på det. men man ser ju om det kommer nå ungar.
ja, precis=) Vad väger hon nu?

har inte vägt henne idag tror hon väger nått på 750-800 gram.

putt*