En crest är något som marsvinet föds med, precis som vissa marsvin har virvlar eller lång päls. Det är alltså inget som blir ^^
Hanna
Crested är ett dominant anlag.
D.v.s att om marsvinet har anlag för crested, så syns det, annars har de inget anlag för crested.
Så för att få ett marsvin med crested, parar men antingen en crested med en icke crested = 50% crested 50% icke crested.
Eller så parar man två crested = 75% crested.
#1 Som jag skrev precis så är crested anlaget inget som bara kan dyka upp, så som virvlar kan, utan måste nedärvas utav ena föräldern.

#2 - Hanna sa ju "Det är alltså INGET som blir" ? o_O

jag para en crest men en slät inga av bebbarna blev crest ! ;)) så jag undra ska bara para crest med crest då för att få crets ?? ;))

#3 hon menade nog att det är inget som bara kommer helt plötsligt, utan som marsvinen föds med.
#4 starlights skrev ju att det är 50 % och parar man två crest så är det 75 % att det blir crested.
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt=P
Jag menade för att få crested så behövs det ett crestedanlag(=föräldern visar crested, då det är ett dominat anlag)
För att få virvlar och längre päls behöver inte alltid föräldrana visa det, då det kan bero på resesiva anlag.
Trodde nämnligen att Abico menade att crested var något som bara kunde "dycka upp"=P Rätta mig om jag uppfattade dig fel!
Så jag ville bara säga att ena föräldern måste ha crested för att ungarna ska kunna få det.
#4 Som sagt crested+icke crested=50% med crested 50% utan.
crested+crested=75% crested.
Men bara för att det är så teoretiskt, så betyder det inte att det måste bli så i alla kullar=P Jag har själv haft kullar där det blivit både 100% crested och 0% crested.
#6 - Oh, nej. nej ^^ Jag tyckte jag var tydlig med det är inget som blir ;P Men nänä..
Hanna
#7 Alltså det kanske bara var jag som missuppfatta dig^^
Jag tolkade det nog så eftersom du skrev "precis som vissa marsvin har virvlar eller lång päls", så fattade jag det som att du menade på att det bara blev så ibland=P =)
#8 - Ah, okej ;P
Hanna

åååå okej…… förlåt jag kanske oxå missuppfatta det hela. för jag har parat en crest med en nonself det var därför jag undrade bara. men nu fick jag mitt svar. så tack så mycket. ;)))