Avel...?
Tänkte en grej, om man parar marsvinshonan när den är 7 månader, är det ändå en stooooor risk att bäckbenet stelnat?
Jag vet det är alltid en risk, men jag är rent nyfiken. Och nej mina töser ska inte få några bebbar ;)

Och det med hus, ska man ta bort husen ?

huset ska inte tas bort. det är ju ett skydd som marsvin gillar när dom vill till flykt. det här med avel är jag osöker på så det låter jag någon anna ta över så jag inte säger fel. ;))

jag menar ju att ta bort huset när dom ska föda -.-' :)

Varför skulle man göra det?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag skulle inte ta bort husen om dom ska föda,det finns ingen anledning att göra det . Jag tror att det är extra skönt för dem att ha en plats där de kan vila och göra sig redo för födseln.
Man ska inte göra några förändringar i honans bur då hon är dräktig. Men skulle man märka att huset kan orsaka skada på ungarna eller honan så måste man givergis ta bort det. Kan vara bra att ha ett brett hus så att det inte blir för trångt för honan och alla henne ungar.

Men hon föder väl inte i huset? Det lär ju bli jäkligt trångt.

Om det blir trångt eller inte beror på husets storlek. Om honan väljer att föda inne i huset eller "ute" i buren beror nog på. Marsvinsungar föds ju "färdigutvecklade" med ögon och päls och kan börja röra på nästan direkt. Mamman behöver bara tvätta av dem, innan de är igång. En hona på 7 månader är inte för gammal för att paras första gången.

#8 - Okej tackar. :)