Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmedlemmar
Läst 478 ggr
Chacky
0

Chatt-tråden!

Här kan ni skirva vad ni gjort idag, vad era marsvin eller andra djur gjort och chattra lite me varandra Ps. man kan oxå fråga om man har frågor.

Chacky
0

vad har ni gjort iddag då

AmandaF
0

Idag har jag varit hemma från skolan och varit sjuk : /

Chacky
0

tråkit..annars då??förresten så vill jag bara säga R.I.P gubben..Lille Sotis gick bort i sommar..min kompis marsvin

CamillaS
0

jag har jobbat, som vanligt :P och gosat med mina råttor. (har inga marsvin)

svampi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hoppat lite med mina marsvin, dom tycker det är jätte kul. Fast nu låter jag dom vila en stund.

Abico
0

Idag har jag varit i skolan, kom hem från kårmöte i kyrkan (scout) nyss. Nu ska jag uggla framför tv:n och mysa med grisarna.

Hanna 

paronskrutten
0

Oj! Hoppar dom så högt? Mina skulle sitta och titta på pinnarna, nosa lite och PETA ner dom med nosen. Dumskallar :P

Helena

Wiizy
0

#5 Ta det lungt med höjden! Marsvin kan inte ta imot sig bra :O

Wiizy
0

#5 Ta det lungt med höjden! Marsvin kan inte ta imot sig bra :O

Abico
0

Idag ska jag till skolan. Börjar 11.05 ^^
Efter skolan får jag åka till ICA, måste köpa saffran och broccoli eller något. Sen så har vi slut på spån här hemma, så jag kan inte börja städa burarna förens mamma eller pappa kommer hem med en ny spånbal…

Hanna 

Wiizy
0

#10 - Har du ingen billig grönsaksaffär? :0) Jag har en som jag går till, kostar ju typ bara 60 kronor för massa olika goda saker till marsvinen.. :P

Jag ska vara hemma, sjuk . :(

Abico
0

#11 - Nä… inte vad jag vet iaf. Det ligger en ekologisk affär inne i stan, men jag tror det är ganska dyrt där. Men nu fick jag tag i två små broccoli "träd" för bara 18.00 kr och det var ju inte så farligt.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag köper ekologiska grönsaker till mina marsvin, antingen på de "vanliga" affärerna Coop, Hemköp eller ibland Ekostore (affär med bara ekologiskt *wiiee*) eller så får vi från Årstiderna (prenumererar på lådor med massa gott ekologiskt i…) eller beställer från Hedenborgs (beställer ekologisk mat m.m) :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

svampi
0

#8 Nej, alltså. Så högt hoppar jag inte med dom! Skulle aldrig göra det heller.Har typ hoppat den tredje bommen som högst…och det händer typ, aldrig. Jag lovar!Glad

Abico
0

Idag har jag och mamma promenerat till stan och tillbaka. Nu ska jag medicinera fyra sprattliga marsvin med saffran och sedan är det hög tid att städa mitt urm.

Hanna 

Chacky
0

Nu äter jag russin!

Fiona
0

Idag har jag bara sett till så mina grisar har mat och vatten, dom har fått Ringorm så vill inte at i dom för mkt .. :/

Förresten nån som vet vad man ska behandla med ? Snackade med vet och hon sa nått om nån fotkräm , men de var när dom bara hade de bakom öronen. Jag tror att iaf Kålan har fått längre ner på ryggen också … Men vet kmr nästa vecka då får hon kolla på dom igen !

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

fiorano
0

Jag ska snart lägga mig.Har vart i Stockholm idag.

Abico
0

#17 - O, jag har det på tungan… Nä, tyvärr jag kommer inte på det. Jag slängde ju salvan här för några veckor sedan (flera år över bäst före datumet ;P). Men det är en salva som andvänds till fotsvamp.

Hanna 

Jennie104
0

Jag har faktiskt bara slappat idag, mamma fick ta hand om Jappo (har skilda föreldrar) för jag har vilaat ;d

Abico
0

Idag har jag suttit och försökt bryta mig in på iFokus ;P Utan resultat, förens nu. Så har jag tvingat i alla grisarna saffran. Donken spottade ut allt på mig så min tröja är härligt kycklinggul nu -.-' Dessutom håller jag själv på att blir förkyld så grisarna får sitta i buren resten av dagen nu, så jag inte smittar dom mer eller nått. Och så ska jag trycka i mig allt jag kan hitta för att stoppa förkylningen innan den bryter ut mer, några tips?

Hanna 

paronskrutten
0

Donken<3 :P

Helena

trocadero
0

#21 inte för att skrämma dej för mycket nu, men du är medveten om att saffran kan vara ganska giftigt även i ganska små doser?

Abico
0

#23 - Verkligen? Ja än lever dom och dom har fått det i tre portioner nu. Och i min andra tråd om Sunes förkylning så var det flera som sa (jag tolkade det så iaf.) att dom gett det till sina förkylda marsvin med resultat. Vart har du läst det?

Hanna 

trocadero
0

#24 enklast är nästan ifall du söker på google, skriv in saffran och giftigt så får du upp massor av sidor om hur giftigt det är bla.

Abico
0

#25 - Men där står det att 10 gram är farligt… Jag har spätt ut 0,5 gram i ½ deciliter vatten och ger varje marsvin ca 1 - 2 ml om dagen…

"Att njuta kryddan i omåttlighet kan ha sina risker eftersom den är giftig. Gränsen mellan ofarlig och riskfylld förtäring lär gå någonstans vid tio gram, alltså samma mängd som i tjugo saffranskuvert. Mord med hjälp av dunderstarka lussebullar är ingen god idé, eftersom liket skulle färgas gult och de inre organen skulle få en omisskännlig saffransdoft.

I små mängder verkar saffran kunna ha positiva hälsoeffekter. Kryddan användes som läkeört i Sverige fram till 1900-talets början, men försvann i takt med de moderna medicinernas intåg på marknaden. I dag verkar saffran åter komma i ropet inom vissa forskarkretsar. Bara under 2006 har medicinska tidskrifter rapporterat om försök där saffran har lyckats vidga trånga andningsvägar på marsvin"

Hanna 

trocadero
0

#26 Ja antagligen så kanske det inte är nån större fara, men man ska vara väldigt försiktig tycker jag. På en sida hittar jag tex det här;

"Saffran är giftigt i större mängder 10 gram är dödlig dos för en vuxen. 1/3 paket a' 0,5 gram kan innebära förgiftningsrisk för barn."

Och med tanke på att marsvin är betydligt mindre än barn så ska ju dom behöva mycket mindre..

Abico
0

#27 - Ja. Det är klart. Jag får väl överväga att sluta med det hela då *suck*. Då måste jag hitta något annat sätt att få Sune frisk…

Hanna 

paronskrutten
0

"Mord med hjälp av dunderstarka lussebullar är ingen god idé, eftersom liket skulle färgas gult och de inre organen skulle få en omisskännlig saffransdoft. " Hehe :P

Helena