Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 937 ggr
Jossan86
0

Eksem?

Min Råger har fått nogot som liknar eksem och mår inte alls bra, självklart händer allt på helgen då det inte är det lättaste att få tag i en vetrinär…
Han kliar och skriker av smärta..

Någon som har någon idé vad det kan vara och om det finns något jag kan göra själv för att få honom bättre?

paronskrutten
0

Vet inte vad det kan vara..

Helena

trocadero
0

har han tappat päls eller hur och vart ser du utslagen? har han tappat päls och har utslag/sår och kliar kan det mycket väl vara sellnic (marsvinsskabb)

Abico
0

Sellnic eller Ringorm är det jag tänker på om man säger att ett marsvin fått eksem.
Sellnic

Hanna 

Jossan86
0

Jag har också funderat på sellnic, blir en sväng till djurkliniken imorgon så får jag höra vad dom säger..

Ringorm är det nog inte, små djur får det mest runt nosen och i ansiktet + att vi hade problem med Ringorm på hästarna för ett tag sedan så jag vet hur det ser ut…

Är det någon som vet varför dom får sellnic eller liknande så att jag kan hindra att det händer i framtiden igen?

Abico
0

Skönt ändå att höra att du är säker på att det inte är Ringorm, det är en riktig plåga -.-

Sellnicen kan ha funnits hos Råger länge, men han kanske börjar bli gammal, har en förkylning på gång eller är stressad (miljö ombyte?) och då kan det bryta ut.

Hanna 

Jossan86
0

Mja jag misstänker att det kan ha brutit ut redan i sommras när han och brorsan Rutger fick vara ute på dagarna, trodde då att det var soleksem så jag struntade i att ha dom ute mer och då växte all päls ut igen och han har varit sig själv tills nu när jag märkte imorse att han kliat bort nästan all päls på kroppen och han är ändå väldigt långhårig, ett riktigt fluff…

Men som sagt så ska vi ju till vet. imorgon så får dom behandla grabbarna…

Abico
0

#6 - Okej. Men han kan ju blivit stressad av att få komma ut?

Hanna 

Jossan86
0

Ja förmodligen och nu har han bott inne hos vår son eftersom att ena kaninen precis fått ungar så det har kanske varit lite för mycket tjo och tjim där inne, nu bor dom i köket så vi får hoppas dom trivs bättre där…

Abico
0

#8 - Okej. Har ni varit hos vetten idag? Vad sa dom?

Hanna 

Jossan86
0

Jo idag på dagen fick vi tid, det var skabb så båda killarna fick ivomec och Råger fick även antibiotika så han slapp klia sej så mycket ett tag och det märktes på en gång att han blev mycket bättre, han är mycket gladare och är sitt vanliga jag igen..

Blir ett återbesök nästa vecka för en ny dos ivomec + att jag har bytt ut allt strö och köpt nytt hö och pellets, tjejen på kliniken sa att det ofta berodde på att fodret inte var 100% ok som dom fick skabb…

Också har jag skurat och sprayat allt i buren med sån där tigerspray möt Ohyra så nu ska vi förhoppningsvis bli av med skiten =)

FeliciaS
0

#10 Så bra! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#10 - Vad bra. Då är dom snart friska och glada igen :)

Hanna 

varemis
0

# det kan vara så att dåligt foder gör att skabben bryter ut, men då handlar det om att deras imunförsvar blir nedsatt och skabben då får fäste. Någonstans måste marsvinet ändå ha exponerats för smittan och bära på det för att det ska kunna bryta ut, men det kan ligga latent länge. Med den behandling de fått och den sanering du gjort av deras omgivning kommer de säkert att bli helt ok!