Trumsjuka - Magifom?
Jag misstänker att min 4 åriga marsvinshona fått trumsjuka efter att hon fått gräs. Hon har haft förstoppning och ni kan läsa min förra tråd "AKUT Veterinär i Dalarna". Ingen veterinär har kunskap i mitt län och dem vill bara avliva :( Kan man få ner gaserna med hjälp av magifom och hur många droppar ska jag ge?
Flytande minifom (finns receptfritt på apoteket - skaffa även pipett där) 0,2 ml 3-4 gånger per dag, kan ibland hjälpa mot gaser, i avvaktan på besök hos marsvinskunnig veterinär. Men det ersätter inte ett akut veterinärbesök!
Förutom att ge minifom, måste du även tvångsmata marsvinet om hon inte äter. Helst med Critical Care. Men mosa annars pellets i en mortel och blanda med vatten, eller lös upp pellets i ljummet vatten som du värmt i mikron, och mata henne med det.
Ofta behövs här en lite större plastpipett, som du köper på veterinärkliniker eller apotek. Skaffa gärna flera, då marsvinet ibland biter sönder dem. När marsvin är på bättringsvägen, kan de ibland äta Critical Care direkt från en sked.
Om det inte finns någon marsvinskunnig veterinär i närheten av dig, så kanske du kunde testa att ringa t ex Blå Stjärnan i Göteborg, eller Mälardalens smådjursklinik i Sigtuna, för råd?
Har du funderat på att ringa Firstvet? Där får du prata med marsvinskunnig veterinär. Om det är gas så är det riktigt smärtsamt för marsvinet. Hon måste komma under veterinärvård snarast. Hon behöver smärtstillande. Och som tidigare sagts, du måste stödmata med fiberrik mat som Critical Care. Utan mat i systemet stannar tarmrörelserna av, och då dör hon. Det är snällare att låta henne somna in än att experimentera själv.