Mina marsvin :)
hejsan vet att jag är väldigt dum nu, när jag faktiskt har köpt två stycken marsvin från en djuraffär… men så fort dom kom i min famn dom små liven så kunde jag inte motstå dom.. men dom kommer iaf inte från en grossist, utan från en privat person. och dom har iaf kommit till ett bra hem. så nu har jag två söta marsvin hemma jag med. :)
Den mer bruna har fått namnet Schillevippen men den andra har inget namn ennu, är jämt lika svårt med namn. det är två hanar.
om ni kan så får ni gärna säga vad dom har för färg, rasen e vel nån blandras, men vet inte mellan vad?

aahh vilka sötnosar!:)
Söta :)

så söta marsvinen var åååå. ;))
Så söta :) Dom är nog inte renrasiga. Den undre ser ut att vara/ kunna bli lite långhårig. På Schillevippen skulle jag säga att färgen är golden/ lilac (?)/ white. Och den andra är jag inte riktigt säker på.
Välkommen hit på riktigt ^^
Hanna
den namnlöse ser ut att vara zobel/white tycker jag… och en andra så får jag nog instämma med Abico golden/lilac?(alternativet skulle vara grey)/white
#9 he he ja det var han :)
7# ne jag tror inte heller dom är renrasiga, det var därför jag funderade på vad dom kan vara för korsning :)
Tack allihopa :)
tror ni föresten att jag kan ställa ut dom i petclass när dom blir äldre? får ju självklart vänta och se hur dom och deras temperament utvecklar sig då jag inte vet något om föreldrarna..

Väldigt söta :)

söta :)
#12 - Man kan ställa ut alla marsvin i pet klass, jag kan tänka mig att det är ett väldigt bra sätt att lära sig mer om marsvin också. Så jag tycker absolut att du ska ställa ut dom :)
Hanna
namnlösa marsvinet har äntligen fått ett namn :) Lilla grå.
#15 ok, funderade bara på deras temperament i utställnings sammanhang Tjillevippen (felstavning på namnet i inlägg #0) är väldigt lungn medans det är lite mer fart i Lilla grå. dom måste vel vara väldigt lugna om dom ska klara av att stå på en utställningsplatta? och isåfall hur tränar man dom till det?
och hur är det med registrering? måste dom vara registrerade när man ställer ut dom? eller krävs det bara av mig att jag är medlem i svenska marsvinsföreningen? :)
#16 - Det spelar nog ingen större roll om det är lite fart i dom. Enligt många så blir marsvinen otroligt beskedliga på utställningar. Själv har jag aldrig ställt ut själv (första gången på lördag). Jag har haft min på en utställningsplatt stor handduk, där har dom fått sitta medan jag har borstat mm. Om dom försöker gå ner så är det bara att mota/ lyfta tillbaka dom. Jag vet inte om det finns bättre sätt att träna på. Marsvinen måste inte vara registrerade. För att ställa ut i ras klass krävs dock registrering, men då måste dom vara någorlunda rastypiska också. Du får ställa ut marsvinen 1 gång utan att vara registrerad i SMF, om du efter det vill ställa ut mer så månste du registrera dig. Mer om det kan du lästa på svenskamarsvinsforeningen.se
Hanna
ok tack så mycket :)
några andra frågor pratade med djuraffären igår, om vad dom har fått för mat och så därborta. jag häpnade gaska mycket över svaret jag fick.
Svar: Dom har aldrig fått grönsaker
(vet inte om dom fått det från hon som fött upp dom heller) dom har fått torrfodret Pretty pets på morgonen typ och när det var slut så har dom fått äta hö… pga att dom tyckte att deras magar skulle bli konstiga av det, från all stress med människor som går och glor vid burarna dadligen.
så ja, hur ska man börja vänja in dom försiktigt med det? vilken/vilka grönsaker frukter är bästa att börja vänja dom vid? och hur ofta ska jag ge dom det?
och det här pretty pets fodret som dom är vana vid ska jag byta det till nåt annat foder eller ska dom fortfarnade få detta foder?
och hur ofta i såfall? det blev många frågor nu hoppas ni kan svara på allihopa då dom är viktiga för mig och marsvinen att få reda på

Det ser ut som långhårskorsningar. Det behöver inte vara så att det är korsningar mellan några speciella raser utan det finsn inget som säger att det finns ett enda rasdjur bakom hur lång man än letar.
Den övre lilac/golden/white och den undre chocolate/white. Åtminstone den mörka kommer troligen bli mer elle rmindre långhårig som vuxen.
Pretty Pets är ett riktigt skitfoder, bland det absolut värsta man kan köpa… Kolla bara innehållsförteckningen, se vilka färger det har, lukta på det och dra slutsatser själv. Det är dock otroligt hårt marknadsfört till djuraffärer så många okunniga djuraffärer tror att det är bra.
Du får introducera dem försiktigt för grönsaker, men det kan bli svårt att få dem att acceptera det när de inte fått det när de är små. De är ofta skeptiska till nytt foder om de ätit väldigt ensidigt som små.
#18 - Inte bra :/ Jag tycker att morötter, broccoli och vitkål är bra mat att börja med. Alla tre sorterna är väldigt uppskattade här hemma, så någorlunda gott måste det ju smaka.
Pretty Pets är ju inget vidare, så jag vet inte om du bör börja ge dom nytt foder direkt eller om du ska blanda ett tag först. Jag har ingen erfarenhet av det så jag kan inte säga vad som är bäst.
Hanna
har köpt broccoli och vitkål idag, morot har jag redan, så jag ska prova att ge dom det. men funderar fortafrande på deras torrfoder.. om jag ska köpa nåt annat som jag vet är bra för dom. vill ju det iaf. dom äter duktigt med hö iaf :)
#21 - Torrfoder är igentligen ganska onödigt om man ger bra grönsaker och hö. Så det är inte så bråttom att fixa fram något, enligt mig.
Hanna
ok. va bra ska försöka lära dom att grönsaker är gott.. men ska jag sluta helt med pretty pets då iaf? hur ofta ska dom ha grönsakerna fördelat på dagen?
Ja, sluta med pretty pets.
Du väljer när du ska ge grönsakerna. Jag brukar ge ett stort fat med grönsaker på kbälklen, men det är upp till var och en.
Helena
ok. ja dom kanske lär sig bättre att äta grönsaker om dom inte får torrfodret :/ :)
Förlåååt, felstavning utav bara helsike :P *kvällen
Ja, ge grönsaker och hö, det klarar dom sig på ett tag.
Helena
he he ok :)
Jag ger också på kvällen, annar sitter grisarna och sjunger godnattsånger hela natten. Det blir inte lätt att somna då ^^
Hanna
ha ha.. det har jag funderat på med, har hört att dom kurrar lite men har typ aldrig höt dom säga oui oui.. är dom väldigt tysta i början när dom är nya eller har jag fått ett marsvins par som inte pratar så mycket? vägde dom idag föressten, Tjillevippen vägde 396g och Lilla grå 400g är det bra vikter eller hur mycket ska dom väga i den åldern dom är c:a 7 och en halv vecka.
Bra vikt tror jag :)
Tror att dom är lite osäkra, mycket nytt nu, dom kommer börja skrika på dig, jag lovar ;D
Helena
Ok va bra :)
ha ha hoppas det, för jag saknar verkligen dom där oljuden ;D
Det är jättehärligt när dom ropar efter en :D
Helena
hejsan måste bara få skriva av mig lite, det känns som att ena problemet dyker upp efter det andra :( 1. problemet: fick reda på att dom aldrig fått grönsaker + dåligt torrfoder. och nu har jag fått ett till problem. ikväll när jag gosade med grisarna och kollade igenom deras päls bara för att titta lite, så märker jag små ljusa kryp som kryper runt i pälsbotten på dom usch asså jag säger då det, djuraffärer iaf den jag köpte dom i från, dom sa att ne dom har ingen Ohyra dom brukar kollas och så innan köparen köper dom *suck* :( funderar på hur jag ska göra nu!
en sak är säker iaf, att jag ska ringa och klaga på den där djuraffären. och funderar smått på att lämna tillbaka dom och köpa från en riktig uppfödare i stället… men man har ju fäst sig också vid dom små grisarna:/ så, ne jag vet inte hur jag ska göra??? :/ e väldigt förvirrad just nu då jag visste ju att det är bättre att köpa från uppfödare…
tycker nog ändå att du ska lämna tillbaka dom..du har väl en garanti? Vet att man fäster sig vid dom små..men du ska inte behöva betala för det här
Helena
Ja..vart bor du någonstans? :)
Helena
7 mil norr om sthlm :)

Jag skulle då aldrig kunna lämna tillbax några djur jag köpt. Självklart så ska du ringa och klaga på dem du köpte dom i från. Dom kanske oxå kan bistå med ohyreschampo, det gör dom säkert hellre än att de får tillbax marsvinen….
mm, men vet inte heller vad det är dom har? små lite ljusgula lite avlånga kryp som kryper i pälsbotten på dom. men vad jag har sett så kliar dom sig ingenting.
men tycker endå det är dåligt av djuraffären att sköta dom så dåligt… och dessutom säga till mig rakt upp i ansiketet att ne våra marsvin har inte Ohyra ha ha ha.. säger jag. dom andra marsvinen som dom här två satt med har säkert Ohyra hela högen.. men jag har svårt att bestämma mig om jag ska lämna tillbaka dom eller inte… funderar hur ett uppfödarmarsvin är i temperamentet och om dom är väldigt pratiga..? fast det är vel antadligen individuellt..
#39 Låter som de har pälsätare.
De är ca 1-2 mm långa och kryper omkring i hårbotten. Det smittar när marsvinen har direktkontakt med varandra, så alla marsvin som dina har varit i kontakt med ska alltså behandlas.
Man behandlar det med ohyreschampo, ex. dermocan.
Saker som marsvinen har varit i kontakt med ska rengöras väldigt noga, ex. buren, deras hus m.m.
Som sagt djuraffärer är absolut inget att lita på, finns så många oseriösa och okunniga=( Nästan allitd är det något som inte står rätt till när man köper marsvin i från djuraffärer!
Så man ska verkligen tänka sig noga för innan man går in och köper, sen ska man ställa MÅNGA frågor, även be att få kolla/känna igenom marsvinet så att de ser friskt ut. Först då kanske man kan få sig en uppfattning om affären är bra/dålig, men då krävs det att man själv är bra på läst också.
Tyvärr så är det så att det är väldigt få djuraffärer som är bra, har själv aldrig stött på någon, så chansen att man inte ska bli "lurad" är väldigt liten=(
Det bästa är som sagt att leta upp en bra och seriös uppfödare, som värnar om marsvinens bästa.
jo precis, pälsätare var det som dök upp i mitt huvud också.. huwa.. äckliga små saker… men ja asså jag hoppas bara på det bästa till dom och jag tror att jag kommer tyvärr lämna tillbaka dom och skaffa från uppfödare istället.. vill verkligen inte att dom ska komma till ett dåligt hem. men samtidigt vill inte jag börja marvins ägandet med massa "elände":( vill hitta nån seriös uppfödare som är mån om sina djur och som vet vad som finns i släkten. håller med dig i allt du skriver #40.
skulle jag köpt marsvin från uppfödare och fått med pälsätare så skulle jag ha behandlat dom utan att tveka. och det skulle jag självklart gjort med dom här med. men nu får dom nog åka tillbaka. och jag kan bara hoppas innerligt att dom får ett bra och kärleksfullt hem.
#41 Risken att du får med pälsätare från uppfödar är mycket liten tycker jag, det är nog så med all Ohyra. Möjligtvis static är det man kan få med sig hem, då de är väldigt svåra att upptäcka.
Jag tror att de flesta uppfödare kollar igenom sina ungar som ska säljas, och skulle där vara något så säljer man inte ungarna förrän de blivit behandlade och av med all Ohyra.
#42 ok, det låter ju bra det då :)
Ringde till djuraffären idag, och sa att dom har Ohyra. och sa att jag ville lämna tillbaks dom. då sa dom att normalt sett så har man ingen reklamationsrätt på djuren.. öh jaha? men endå stod det på deras besiktningprotokoll att:Vid eventuell reklamation av inköpt djur måste besiktningsprotokoll och kassa kvitto följa med. jag läste upp det för henne jag pratade med och då sa hon ja men det är bara om dom har nå synliga skador eller fel.
ok. då kunde dom ju lika gärna skrivit en bättre text så man förstår det, det står ju ingenting om det.
och så poengterade jag också att dom aldrig har fått grönsaker.
Hon:Nej, det har dom inte, Jag: men det är ju viktigt för dom med grönsaker. Hon ja men dom har inte börjat äta grönsaker än när dom e så små.. Jag:öhh ok. Hon och så blir dom så stressade i magen utav det, sen när dom ska flytta till ett nytt hem. sen blev slut resultatet, hon: men ta med dom hit så får vi kolla på dom iaf. och så sa hon också men ingea av våra djur har Ohyra.
kan Ohyra ha kommit med höt? isåfall ennu flummigare för det var deras hö jag fick me till dom också…
eller vart kan dom fått Ohyra ifrån?
#44 Ohyran hade de garanterat redan när du köpte dem. Det är inte alls ovanligt att marsvin i från djuraffärer har Ohyra.
Men om ohyran ska ha kommit från ex. höet, så innebär det att ett smittat marsvin nyligen har varit i kontakt med det.
Pälsätare är verkligen synliga fel.
Det med grönsakerna är bara bullshit, marsvinsungar börjar redan vid några dagars ålder äta grönsaker OM de har tillgång till det.
Det är verkligen ingen seriös "uppfödare" som fött upp marsvinen i heller, för då hade man fått med sig stamtavla ev. skötselråd, kontakt uppgifter m.m. från "uppfödaren".
Vad fick du för garantier på att marsvinen inte kom från en grosist?
tyvvärr bara deras ord. att dom sa att dom inte gjorde det, att dom kom från en privat person.
Men, det lät inte seriöst heller när jag försökte fråga om personen i fråga. då djuraffären sa att hon föder upp kullar till djuraffären. och jag fick uppfattningen att hon har kullar väldigt ofta. och har knappt koll vilka föreldrar som hör till vilken kull
då jag frågade om det, vad heter föreldrarna till dom här två?
och då sa hon det, alltså djuraffärs tjejen att hade du velat veta det så skulle du ha sagt det tidigare innan du köpt dom här marsvinen, då hon inte riktigt vet vem som är föreldrar till vilken kull, hon föder ju bara upp dom som "kel"marsvin.
så ne, e väldigt sur just nu, och vet faktiskt inte vad jag ska göra om dom inte tar tillbaka dom.
ska åka dit i morgon så dom får "tiitta" på dom om dom nu ens kan det, då dom inte tittade ordentligt i pälsen innan jag fick dom verkar det som.
fick en lapp som skulle föreställa ett besiktningsprotokoll där dom hade olika kategorier:
- Temperament: en ruta i kryssad som ok.
- ögon ok
- öron ok
- bett och tänder
- Mun/nos ok
- hull ok
- fötter, tår och klor ok
- päls/fjäderdräkt och hud ok
- anus/kloak ok
- kön ruta i kryssad hane.
det var det som var med på "besiktningsprotokollet"
och hon "kollade" ju pälsen men inte alls noga.. såg jag.. men dum som jag var så litade jag på dom när dom sa att dom inte har Ohyra på sina djur. men nu har jag verkligen lärt mig nåt! ALDRIG mer köpa levande djur från djuraffärer! vill inte dra in alla djuraffärer i det, finns säkert NÅN bra men dom verkar var lite sällsynta :(
får se hur det går i morgon:/
#37 Bor oxå 7 mil norr om sthlm. Pälsätare låter det som du har i deras päls, de blir du lätt av med Ivomec men du kan oxå bara bada dem i dermocan hundschampoo men tänk på dessa kryp kryper ut där pälsen är torr så i ansiktet måste du även blöta hela huvudet inkl med schampoot. Upprepa behandlingen efter 1 vecka.
Hade ett marsvin som jag köpte av en uppfödare som hade pälsätare, för slippa detta med badandet så gav jag ivomec 1 ggr/vecka i 3 veckor. Och små krypen försvann och ej kommit tillbaka.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Har för mig att Tigusspay och Dermocanschampoo hjälper mot pälsätare. Pretty pets är ett dyrt importerat amerikanskt foder. Ohyra kan vara svårt att upptäcka om man inte vet precis hur man ska titta. Börja ge marsvinen lite grönsaker till att börja med, så magen vänjer sig. Hanteringsträna dina marsvin om du tänker ställa ut dem, så de är vana vid att få öron, klor och tänder undersökta.
Varför kan du inte be djuraffären ge dej ohyreschampoo, eller åtminstone rabatt på det? Det är inte så jättejobbigt att bada ett marsvin, och ivomec sprutar man väl bara i munnen på dem.
Vet iofs inte hur mkt ivomec kostar, men jag tror inte att det är så jättedyrt, eller?

Ivomec är receptbelagt fr o m 1 oktober 2007, så det måste man få genom veterinär numera.
#49 Ivomec är recept belagt och man sprutar det bara i munnen. I o m hon bor ca 7 mil norr om sthlm antar jag det är i Rimbo trakten och jag har ivomec hemma och kan hjälpa henne i så fall.
Tack alla som ville hjälpa till! ni tycker vel jag är väldigt dum nu, men dom är tillbaka i djuraffären.
Det var så knäppt för när vi kom dit så tog tjejen fram ena marsvinet ur transportburen och började kolla efter Ohyra.
hon såg ju såklart ingenting hon sa typ till mig: ja men Ohyra sitter ju i pälsen! jag: ja det finns olika ohyror som antingen sitter i pälsen eller pälsbotten. så tillslut när hon inte hittade nåt på dom så gick jag runt disken och började leta själv, och så hittade jag ett litet kryp som kröp där och försökte visa henne det, men hon sa bara, vadå jag ser inget! nehe sa jag och fortsatte leta och visa och till slut såg hon tydligen det lilla krypet som kröp där och så när hon fortsatte kolla lite till så hittade hon ett till kryp fast denna gången såg hon det själv. hon verkade ju inte ens veta hur Ohyra såg ut eller att dom var så små.. men iaf så tog hon tillbaka dom. det var faktiskt inte helt lätt att lämna över dom. men det kändes abslout som att dom inte fått nån bra start på livet. Jag ska leta efter en seriös uppfödare nu som man kan fråga om riktiga råd som stämmer när det blir problem. jag hoppas bara att dom ska komma till ett annat bra hem… känns väldigt tomt utan dom, marsvins buren står här helt tom. och det känns väldigt ledsamt.
jag får vel bara hoppas att ni som läser denna tråd inte tycker att jag är oseriös eller så nu, för att jag valde att göra så här…
men som sagt aldrig mer djuraffär… vill nu hitta en serös uppfödare som vill ha kontakt och fråga hur det går med djuren och som ger dom rätt mat från början med mycket kärlek och hantering. och hälst utan Ohyra ;)
hoppas ni får det bra hos någon annan "mina" fina små grisar :(
#51 japp Rimbo, tack för omtanken iaf. :)
Nej då, du gjorde det du kunde, jag har själv massa djuraffärsmarsvin här, dock kommer två från andra personer, men från djuraffär från början.
Vad är du sugen på att skaffa nu då? Korthår? Långhår? :)
Helena
#53 Hör av dig om du behöver hjälp.. Bor en uppfödare ca 25 min från Rimbo mot Arlanda, Milky Ways.
#54 tack för ditt stöd, det behövdes verkligen då det inte var ett lätt val jag gjorde bara sådär :)
jag är nog fortfarande intresserad av slät korthår :) men e väldigt sugen fortfarande på satin.
#55 tack så mycket, ska komma i håg det :)
vad är det för uppfödare? :)
#57 Hon har hållt på i ca 20 - 30 med marsvin, har väl idag Lunkarya, curly, släthår, Ridgeback dyker säkert upp hos henne.

Det finns oxå massvis med marsvin som söker nya hem genom seriösa omplaceringshem så som:
http://www.marsvinshjalpen.se/Start/main.htm
http://www.geocities.com/celva_omplaceringshem/
http://www.omplaceringsdjur.se/
Lycka till!
jao har funderat på omplacerings hem. kan man ställa ut marsvin från omplacerings hem. hur mycket brukar dom veta om marsvinetsbakgrund? efter vad som hänt nu så vill jag skaffa marsvin med bra bakrund och vill veta vad som ligger i släkten när det gäller temperament och liknande.. och sjukdomar och sånt.. och ha kontakt med någon. nån som man kan berätta till att nu har marsvinen blivit stora blaha blaha blaha… och skicka bilder och så. vill att personen ska vara intresserad. och vill veta hur det går för h*ns beisar.. osv..
Det finns "fina" marsvin på omplaceringr också, det beror på hur mycket ägarna har lämnat över vad dom vet om marsvinen där.
Du kan ställa ut alla marsvin i pet-klass
Helena
ok. :)

Många av omplaceringshemmen är nog överlyckliga över en framtida kontakt så att de oxå vet att marsvinen har de bra. Som ovanstående skriver så skifftar det hur mycket de vet om marsvinen men självklart så tar de reda på så mycket som möjligt. De som har omplaceringshemmen är oxå mycket kunniga!
För mig är det självklart att ta hand om marsvin som någon redan tröttnat, det finns tyvär så många där ute som ingen vill ha:(
#60 - Mina töser, Wilma och Greta är ifrån Eragons. Wilma är då en renrasig nonself dalmatin från uppfödare. Jag vet en hel del om hennes bakgrund, dock är det inte så mycket positivt. Bla. har hon varit i 4 - 6 olika hem innan hon kom till mig (exklusive Eragons då). Greta är från djuraffär från början, men har bott ho privat person innan hon kom till Eragons. På utställning kan det absolut gå bra! Greta kom trea i sina två klasser idag, trots att hon ser ut lite hur som helst ;P
Hanna
he he ok :) va kul. vill hälst inte ha nåt från djuraffär igen :( så isåfall om jag skulle ta från omplaceringshem så vill jag att det ursprungligen ska vara från en uppfödare, hälst registrerad, men det kanske ine går att få?
#65 - Det går säkert att få, det är fler uppfödare än man kan tro som inte bryr så värst om vart marsvinen hamnar. Något kan ju dyka upp på omplaceringshemmen. Men jag vet inte om du bara kan gå dit och lämna in en önskan på registrerade marsvin…
Hanna

De här snyggingarna finns på Eragons nu och kommer från uppfödare, en self black å en teddy.
Skitsöt enligt mig!
67# ja dom var jätte söta
får nog maila domoch fråga om lite info :)
#68 - Irene är väldigt trevlig och kunnig. Ett mail är absolut värt att skicka! ^^
Hanna

#68 Hoppas du hittar nått som passar dig. Lycka till!
tackar. ja, jag har bombat henne med frågor ;D