Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2645 ggr
Terato
0

Wilma

Hej allihopa!

Vi har tagit över ett omplaceringsmarsvin. Hon blev lämnad i en lägenhet tillsammans med två katter. Alla djuren veterinärbesiktades och katterna hamnade på katthem. Vi tog hand om den här tjejen.

Hon är omkring ett år och väldigt rund. Hon är stor! Tanken slog mig igår att hon kunde vara dräktig men eftersom hon hittades ensam så är det ju troligt att hon bara är fet. Dessutom har ju veterinär kollat henne och de har ju inte sagt något. Men ska man utgå ifrån att hon är dräktig ändå tycker ni och anpassa kosten efter det, eller? För det måste ju vara stor skillnad på vad en dräktig hona ska äta och en fet hona. :/

Det är en tjej som gärna sitter i famnen, hur lugn som helst och inget sprattel. Hon kan kelas hur länge som helst. Men hon är livrädd i buren. Den är på 140 cm tror jag, vår gamla kanin hade den. Vi tänkte åka och hämta vår gamla marsvinsbur som är lite mindre. Kan det kanske vara bra för henne att inte ha så stort i början? Syrran jobbade mycket med henne igår och hon gjorde framsteg så det blir nog jättbra!

Sen är vi ju förstås ute efter en kompis. Vad jag förstått finns det uppfödare i Gävletrakten. Brukar det gå bra att sätta ihop vuxna honor med varann? Vi vet ju inget om henne, hon kanske har suttit ensam i ett år. Vad brukar funka bäst? En i samma ålder eller en unge?

Vi har ägt en hane för läänge sen men då var man ju inte så gammal och lydde mest zooråd. Så man är väl egetligen ny på området. Har läst artiklarna som ni hade här men ska fortsätta sätta mig in i marsvinsvärlden. Håller på att kolla länkarna här för fullt!

Just nu undrar jag mest över mat och aktivering.

Hon heter Wilma hos oss förresten! Har gissat mig till att hon är: Nonself, släthår, korthår, trefärgad. Hon är svart med ett vitt band på ryggen och en söt liten bläs och här och där skymtar det lite gult. Bild kommer sen.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Abico
0

Det går ofta bra att sätta ihop vuxna individer, honor som hanar. Men det är klart att det kan misslyckas och vill man vara helt säker så skulle jag köpa en unge.

Hanna 

idipidi
0

Tyvärr är många veterinärer inte så kunniga så det är långt ifrån säkert att de skulle upptäckt att hon är dräktig. Det finns uppfödare i Gävle som säkert skulle kunna hjälpa dig. Hör t.ex. med Sophie.

Det brukar gå bra att sätta ihop vuxna honor men det beror mycket på deras personlighet vad som funkar. En unge är oftast lite enklare.

parsley
0

Behåll gärna 140 buren om ni har plats för den. Utrymme är aldrig fel. Om hon är stor pga dräktighet så kanske det går att känna fosterrörelserna om man håller händerna över magen.

Två vuxna honor kan gå bra, med en bebb är det inga problem.

Terato
0

Tack för alla svar!

Jag har varit inne på Luneas sida och tittat lite.

Ja, självklart har vi tänkt att hon ska ha 140-buren! Men tänkte bara att det kunde vara bra att ha en lite mindre nu i början.

Vi har kännt lite försiktigt på magen. Men ärligt talat känns det mest som hull. Det är liksom ganska slappt fett.

Vi har upptäckt mer och mer att hon är lite knepig. Hon är otroligt lätthanterlig. Oroväckande lätthanterlig. Hon gör ingenting alls. :/ Vi satt i dubbelsängen och satte henne i mitten. Sen gjorde vi en grotta av kuddar. Hon sprang inte ens in i grottan utan bara satt där. När man klappade henne satt hon också där. Hon känns nästan lite apatisk. Men vi lyfte in henne i grottan och väntade och lade lite mat där. Efter en stund käkade hon. Hon låter ingenting alls. Hon reagerar inte på nånting. Jag hoppas att hon kan bli bättre och att lösningen är en kompis + massa träning. Men jag tror inte att hon mår bra just nu.

Förresten, vad betyder det när marsvin vibrerar? Och vad betyder det när de liksom tuggar med tänderna. Har för mig att det är något aggressivt. Hon gjorde så när hon fick sitta ensam på sängen. Möss vibrerar och knastrar när de myser så jag blir lite förvirrad.

teratos.r8or.se

Abico
0

Det låter inte riktigt sunt det där med att hon är så sjukt seg. Min marsvins gubbe som gått själv en stor del av sitt liv är bra mycket tystare än marsvin i grupp (han låter ju men inte hela tiden och inte lika mycket, högt) och han är även fegare utanför buren eftersom han inte har någon att upptäcka stället med.
Jag tror Wilma kommer må bättre om hon får en liten ung sprallig kompis som är på henne och far omkring.

Hanna 

Terato
0

Ja det tror jag med!

Håller på för fullt att kolla upp olika uppfödare. Tills vidare har vi henne för det mesta i transportboxen nu. Hon får följa med överallt och boxen är öppen så att hon ka gå ut om hon vill. I boxen finns både mat och en vattenflaska. Vi tar ut henne och gosar med henne mkt och skämmer bort med grönsaker.

teratos.r8or.se

Aggan
0

Hej! Jag e syrra till terato och wilma bor hemma hos mig.

Har lite frågor angående marsvinets beteende.

Wilma darrar (vibrerar) ibland i mitt knä och knapprar en aning  med tänderna. Vad betyder det? Har kollat i ett antal marsvinsböcker men har inte hittat någonting angående detta. Skulle vara jätte tacksam för svar på detta! Känns liksom olustigt när man inte vet vad hon vill säga en.

Wiizy
0

#7 hon gillar det inte .

FeliciaS
0

Jag tycker att du ska prata med en marsvinskunnig person som Idipidi föreslog. Behåll 140-buren men ha ett hus som hon kan gömma sig i och mycket hö. Det brukar gå bra att sätta ihop marsvin med varann, speciellt om de har varit ensamma så har de väl saknat sällskap eftersom att de är beroende av det :) Lycka till med att hitta en kompis! ;) Om hon är dräktig kan man ofta känna foster i magen men är hon fet känns de mer jämt, som typ gelé =P Då hänger magen mer liksom. Hö och c-vitaminrika grönsaker kan du ge. Du behöver inte ge pellets, speciellt inte om hon är fet. Kruskakli blandat med vatten kan du ge :) Innehåller inte mycket fett.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Stormviskaren
0

du kanske kan visa någon bild??  :D

shintaida
0

Jag har en pojke som heter Svante och en som heter Trasan. När man klappar Trasan vibrerar han utan kurr-ljud. Det betyder att det är en skön känsla. Dom andra vibrerar OCH kurrar.

Svante är mycket lik Wilma i sättet. Likaså Trasan - han sitter där man sätter honom.

Knäpper dom med tänder tycker dom om det, men om dom KLAPPRAR med tänder är det missnöje.

Detta är mina egna erfarenheter och iaktagelser på våra tre marsvin.

Jo, Svante är också en omplacering och är snart 4 år. Har haft honom sen februari.

Dom andra två har vi haft sen dom var små bebbs. 

// Shintaida

Terato
0

#8 Vi misstänkte det.. Det känns ju inge bra alls. Men då vet vi i alla fall. Hur är det med vibrationer? Vad betyder det när de vibrerar?

Frågan är hur sjutton vi ska göra med henne. Hon reagerar liksom inte på något. Hon kan sitta helt stilla och vi lägger ett mysigt bo rakt framför henne. En normal reaktion är ju att springa och gömma sig om man är rädd. Men hon sitter liksom helt paralyserad. Hon protesterar aldrig när man tar ut henne heller. Det känns lite oroväcknde. Hon är blickstilla hela tiden. Hur ska vi träna henne? Hon känns otroligt okontaktbar. 

Vi har henne i 140-buren men brukar bära omkring henne i transporten när hon är ute. I buren har hon en stor hög med halm som hon gömmer sig under. Syrran har nu spridit ut halm i hela buren så att hon ska våga gå och äta och dricka.

Ja vi får nog be någon uppfödare titta på henne. Hon verkar inte alls okej. Det är kanske så här det kan gå om ett marsvin sitter utan sällskap för länge. Vi vet ju inget om hur mkt förra ägaren pysslat med henne heller. Hon kan ju ha utvecklat något stereotypt beteende som visar sig som paralysering pga understimulans och ensamhet.

teratos.r8or.se

shintaida
0

Terato!!!

Lugn och fin…allt är säkert som det ska vara…ge henne TID! Läs mitt förra inlägg, är Du snäll. Hoppas att det lugnar lite.

När mina är trygga söker de inte heller skydd någonstans…slänger sig ner och sover där dom är, helt enkelt!

// Shintaida

Terato
0

O tack så mkt! Jag hann inte se det. Skrev nog mitt samtidigt som du skrev det!

Då känns det mkt bättre!

Vi tyckte det kändes som att hon trivdes när hon satt i knät och blev klappad. Det ser liksom mer ut som att hon tuggar eller nåt. Smaskar.. Och hela kroppen vibrerar.

Du anar inte hur mkt det betyder att du berättde det här!

Det är inte lätt när man inte "kan" marsvin.

teratos.r8or.se

paronskrutten
0

Det låter jättebra ju, se till att hon får en kompis så blir det prima ballerina XD :D

Helena

shintaida
1

Det var så lite så! Glad att man kan hjälpa ibland.

Vi var också MYCKET fundersamma när vi fick hem Svante. Han var inte lik dom andra.

Och så Trasan som inte purrar utan bara vibrerar. Det tog ett tag att fatta att det betyder samma sak!! *ler*

Tuggar och smaskar kan dom också göra om dom har "gammal" mat i tänderna som dom märker av.

Men som sagt…KLAPPRAR hon med tänderna betyder det missnöje.

T ex om Du inte är snabb nog att ge henne mat!! hehehe så gör våra…det betyder: "skynda påååå, jag vill haaa"…

Lycka till!

Kram // Shintaida

Terato
0

Haha va sött!

teratos.r8or.se

Stormviskaren
0

ingen bild??

Terato
0

Ojoj jag glömmer hela tiden! Tänkte ta en bild igår när jag var hem till syrran och kelade med henne. Men eftersom det var så sent ville jag inte gå omkring med systemkameran.

Kommer kanske en bild ikväll!

Hon var jätteduktig igår förresten. Hon upptäckte lite grejer. Hon tog sig ner på golvet(mest av misstag, hon gled ner från soffkanten) men vi hörde nog att hon rafsade runt där under och verkade undersöka det mysiga stället under soffan. Vi ställde dit transporten med mat och vatten i och hon gick in där och åt när hon hade fått nog. Vi satt i soffan och var överlyckliga över att hon inte bara satt som hon brukar!

teratos.r8or.se

shintaida
0

Se där!

Det artar sig ju!

//  Shintaida

FeliciaS
0

Vad bra :) När får hon en kompis tro?

Mvh Felicia

Terato
0

Så fort som möjligt.

Vi vill ju skaffa en relativt ung i alla fall för säkerhets skull eftersom hon förmodligen suttit ensam väldigt länge. Eventuellt blir det två till. Men jag har kontaktat valbogrisens. hon har kullar som föds snart. men helst vill vi ju hitta en kompis så fort som möjligt.

teratos.r8or.se

FeliciaS
0

#22 Okej ;) Men om de föds i slutet av månaden kommer de inte vara leveransklara förrän i mitten/slutet av oktober… Finns det ingen som har marsvin som är leveransklara nu? Vart bor du?

Mvh Felicia

Terato
0

Precis.

Jag bor i Gävle. Men jag har sett anonser på Blocket också som verkar vara från andra uppfödare så det blir ju till att kontakta dem med.

teratos.r8or.se

Terato
0

Här kommer en bild på henne framifrån. Kommer fler imorgon:

teratos.r8or.se

Stormviskaren
0

nauw vad sött med det vita på nosen

Chippers
0

Gud så söt!

FeliciaS
0

Ojoj så fin :)

Mvh Felicia

Terato
0

Ja visst är hon!

Vill bara berätta att hon inte bara sitter och gömmer sig i buren nu! Nu bökar hon runt och har omkull sovhuset hela tiden. hon gillar till och med lite äventyr utanför buren nu! :)

Syrran sa att hon hade haft ett storstäd i rummet och låtit riktigt rejält. Konstigt nog slutade hon gömma sig efter det.

teratos.r8or.se

Terato
0

Tänkte bara putta upp och berätta att förra veckan kom lilla Tove hem till oss. Det är en liten white/silveragouti lakelandtös från Valbogrisens. Hon är underbart söt!

Wilma tog till sig henne på en gång och de är numera dödspolare. Ska fixa bild!

teratos.r8or.se

Abico
0

#30 - Vad kul att höra :)

Hanna