Tjörn 1/12 - 07
Någon som ska till Tjörn 1 deceber? Vilka klasser ska ni ställa ut i?
Hanna
Själv ska jag dit med Donken och Greta, ev. Wilma också.
Men jag funderar lite där med julpokalen, kanske ska jag bara ställa ut i den, trots allt så är den billigare ;P Eller ska jag anmäla mig till det oficiella också?
Hanna
jag skall dit, man jag vågar inte att ställa ut, vet liksom inte hur man gör å så :P
Jag ska till 99% dit=)
Ska ställa ut:
Katie, crested de. golden hona, i ras & pet och Julpokalen: pet.
Jack, satin pe. golden hane, i ras och Julpokalen: ras.
Naomi, satincrested pe. golden hona, i ras & pet.
Liza, satin de. golden hona, i ras & pet och Julpokalen: ras & pet.
#1 Tycker du ska ställa i båda, julpokalen är ju endast inofficiell, så där kan man inte få cert/silverkort.
#2 - Jag vet inten heller hur man gör, men någon gång ska ju vara den första :) Om du aldrig försöker så kommer du ju aldrig lära dig.
#3 - Okej, men det blir så väldigt mycket då ;P Donken ska ju ut i ras och pet, Greta i pet och om Wilma ska med så får hon också gå i pet. Men jag ska fundera på det.
Kul att du ska dit föresten :)
Om man ställer ut i två klasser med olika marsvin och klasserna är samtidigt, visst kollar dom då så att man hinner med båda?
Hanna
#4 Det är bara till att säga till att du är upptagen och kommer så fort du kan, eller så ber du någon att visa det andra marsvinet till dig=)
Det är faktiskt inte så rörigt som det verkar, man lär sig rutinerna väldigt snabbt=)
Undrar man över något, så är det bara till att fråga.

Ska väl dit antagligen, då ställer jg ut båda i PET.
#5 - Okej ^^ Jag är lite nervös för att bli tvungen att dela på mig. Men det får gå :) Jag ska försöka utbilda lillasyster i att hålla grisarna så kan hon iaf. assistera med att langa marsvin om det skulle bli mycket. Men jag har både mamma och syrran med mig så folk finns det alltid. Det är bara det att Donken sprattlar så förb. så han är lite jobbig att hålla i ;P
Hanna

Anmäl så många marsvin du kan och anmäl till båda klasserna, både den officiella klassen och julpokalen. Olika domare kan döma olika, så därför är det bra att anmäla till olika klasser. :)
#8 - Okej :)
Hanna
Nu har jag mailat iväg mina anmälningsblanketter.
Glöm nu inte att sista anm. dagen är imorgon ^^
Hanna
Nu har jag skickat iväg min anmälan=)
Blev lite ändringar på vilka som ska med… men 3st blev det i alla fall=P

*hjälp* får man anmäla idag även fast det är sista anmäälninsdagen? o_O
#12 Ja, det är ju därför det heter sista anmälningsdagen;) För at det är sista dagen man kan anmäla=P

*fniss* Bra, då ska jag minsnan anmäl idag :)
HANNA vi SKA Träffas!
Så nu har alla anmält sig va? Hoppas nu att man får träffa ett par härifrån ^^ Vilka klasser kan man hitta er i?
Fyll på i listan:
Caviecares El Dorado - black/ white, 4 mån, Pet, Teddy Ras, Julp. Pet, Julp. Ras/ ägare, utställare: Hanna
Greta - white/golden, 9,5 mån, Pet, Julp. Pet/ ägare, utställare: Hanna
Hanna

Jag e osäker på om min morsa gjorde rätt när hon bokade, men aa, ja har iaf anmält mig (får ringa sen o se så dom fick in pengarna oxå..)
Caviecares El Dorado - black/ white, 4 mån, Pet, Teddy Ras, Julp. Pet, Julp. Ras/ ägare, utställare: Hanna
Greta - white/golden, 9,5 mån, Pet, Julp. Pet/ ägare, utställare: Hanna
Våfflan - Creme/white, 1 år & 9 månader, PET. utställare: Louise.
Maggie, svart. 1 år & 8 mån, PET. Utställare: Louise :)
- Caviecares El Dorado - black/ white, 4 mån, Pet, Teddy Ras, Julp. Pet, Julp. Ras/ ägare, utställare: Hanna
- Greta - white/golden, 9,5 mån, Pet, Julp. Pet/ ägare, utställare: Hanna
- Våfflan - Creme/white, 1 år & 9 månader, PET. utställare: Louise.
- Maggie, svart. 1 år & 8 mån, PET. Utställare: Louise :)
- Starlight's Strawberry Girl - de. golden, 4 mån, Pet, satin Ras, Julp. Pet, Julp. Ras/ ägare, utställare: Anna
- NMsvj-07 Starlight's Naomi - pe. golden, 6 mån, Pet, satincrested Ras, Julp. Pet, Julp. Ras/ ägare, utställare: Anna
- SCH Guldpet Starlight's Captain Jack Sparrow - pe. golden, 16 mån, satin Ras, Julp. Ras/ ägare, utställare: Anna
ja ska komma så se upp så ja inte hittar er *aliciakommerbaraatt"låna"eramarsvin ^^ x)

Jag ska dit (om det inte blir för dåligt väder), men tar bara med två pettar, Atlas och Morris. Har anmält mig som funktionär om det behövs. Känns igen på kulturtantslooken och den fula duvtransporten.
Nu är det nära. Jag fick bekräftelsen igår :)
Hanna
#20 Ohhh :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

jag kommer iallafall imorgon ;)
Fy, vad jag är nervös ^^'
Nu är vi iaf. snart på väg här. Ska plocka upp två personer innan vi lämnar Alingsås bara. Greta ser ut som jag vet inte vad, hon har spån i hela pälsen *S*.
Jag har på mig en svart tunika, tjock tröja och ett par blåa jeans. Heja om ni ser mig, för jag kommer nog vara helt borta någon annanstans ;P
Lycka till!
//Hanna, El Dorado och Greta
Hanna
Jag ska åka snart också, har ju 2,5 timmar dit=P
WTF ?!? jag kanske inte får åka :O
ja har ett par
jeans å en tunika
eller
Mjukisbyxor å en tjöja ^^

Då är man hemma då :) Jag såg nigen av er ;P Hanna, jag försökte komma ihåg hur du såg ut , men det stog tyvärr still. :P
Iaf, jag ställde ut båda mina gullungar i Pet class… det gick faktiskt rätt bra :) *enligt mig, och familjen*
Resultat för Maggie;
**MAGGIE
**Kropp & Sundhet - 22/25 p "bra storlek"
Temprament - 22/25 p. "Bra och trevlig"
Päls & Hud 12/15. - Ren & Fin.
Ögon - 9/10 - Mycket bra.
Öron - 8/10 - lite smutsiga.
Tassar - 7/10 - Lite krokiga klor, ngn förhårdnad på ena framtassen.
Kondiktion/presentation - 15/15 - Bra!
Maximal slutsumma 85/100.
Placering 5/6.
klass: 8-12
domare: petra
Och för Våfflan;
**VÅFFLAN
**kropp & sundhet - 21/25 - *nån sjuk kommentar som inte går å tyda*
temprament - 12/15 - trevlig, snäll..
päls & hud - 12/15 - ren
ögon - g - vackra
öron - g - rena
tassar - 7/10 - ngt långa, förhårdnader
kondiktion/presentation - 15/15
maximalslutsumma - 86/100
Placering - 5/8
klass - **18-24
**Domare: **petra
**Jag är VÄLDIGR nöjd :D Jag fick rosett för gullungarna också, *båda* två! :D Och det var min & marsvinens andra utställning 4ever :P
Hur gick det för er?
Gick det bra att ställa ut första gången? :)
ja va däär :) , jag hade en brun och turkos rutig jacka :)
ja såg Hanna (:
vet inte hur ni andra ser ut ^^
ngn som sog mig :P ? hade en brun & turkos jacka

#28 - Du kan läsa mitt där uppe. ;)
#30 - Ingen såg dig väl om dom inte svarat, du behöver ju inte skriva samma inlägg, med olika texter, men som visar samma sak 2 ggr? typ som att skriva "Heej!" och sen "tja" ;) inget dumt menat, men du behövde knappast 2 inlägg för det dära!^^
Okej, Förlåt då!!
Suck och stön. Då var man hemma igen då ^^ Vi åkte härifrån strax innan klockan 6 och hämtade upp två personer innan vi rullade vidare, efter 20 min så inser jag att jag glömt alla borstar och liknande + mina pengar. Så det vart bara å vända. Efter 40 min var vi på väg igen ;P Jag var så nervös på vägen dit, satt och skakade och kunde bara ge svar på tal med kooorta meningar *S*. När vi kom dit var det nästan helt tomt (trodde vi skulle vara sist pga. förseningen) vi var först att ta plats vid borden. Sedan gick väl allting bra, jag kikade lite på till salu djuren, är ju intresserad av en abby. Hittade en söt hane och tog upp honom och talade lite med ägaren. Plötsligt så högg han mig i fingret, två gånger :O Jag kan säga att jag aldrig mer åker på utställning utan plåster, det fanns inte en människa i lokalen som kuna låna ett plåster till mig. Det slutade med att jag tejpade fingret med silvertejp ;P Istället hittade jag en jättesöt rex lemonagouti hane á 6 veckor. Från Lena S. han också.
Utställningarna gick bra. Nervositeten släppte strax efter första klassen med Donken. I genomsnitt fick jag följande omdömen på grisarna:
Greta
kropp & sundhet - 21 - 22/25 - Bra storlek men önskas mer muskler och massa
temprament - 12/15 - trevlig, snäll och lugn
päls & hud - 13/15 - ren och fin
ögon - 9/10 - klara och fina
öron - 9/10 - rena och fina
tassar - 8 - 9/10 - Bra klippta men några förhårdnader
kondition/presentation - 15/15 - Bra!
maximal slutsumma - 87 - 88/100
Placering - 3/3 och 3/8
klass - 8 - 12Domare: Petra och Annica
Caviecares El Dorado - pet:
kropp & sundhet - 21 - 22/25 - Bra storlek, OK kropp
temprament - 12/15 - mysig, snäll och lugn
päls & hud - 12/15 - ren och bra
ögon - 9/10 - fina och vackra
öron - 9/10 - rena och bra
tassar - 9/10 - Bra klippta klor, fina
kondition/presentation - 15/15 - Bra!
maximal slutsumma - 87 - 88/100
Placering - 1/1 och 1/1
klass - u. 5Domare: Zara och Annica
Caviecares El Dorado - teddy juniorer:
kroppsform - 12/15 - OK typ och storlek, något platt panna
öron - 9/10 - bra, ngt. korta, lyfter lite men annars bra
ögon - 8 - 9/10 - Ok
pälsriktning - 21 - 22/25 - ngt. platt fram, ngt. fallande sidor fram
Pälskvalitet - 12/15 - ngt. mjuk buk, önskas strävare, långa hår (jag måste öva mer på trimmningen)
Pälstäthet - 12 - 13/15 - Bra, Fin, OK
kondition/presentation - 10/10 - Bra
maximal slutsumma - 85 - 86/100
Placering - 1/1 och 1/1
klass - teddy juniorDomare: Lena och Emma
El Dorado hamnade i Pet final (u. 5 mån) och i BIR J final.
Jag åkte hem med en pokal och rosett - Bästa Pet Junior.
Det här ska göras om, fast då lämnar jag mamma hemma. Hon tröttnade efter ett par timmar ;P
Hanna
Jag såg Anna, visst var det du som satt bakom mig? Lycka till med alla choklad kalendrar XD
Hanna
#34 Haha, tänkte att det var du som satt där med din mamma? syster?=P
Grattis till Eldorados BIS pet junior!!!=D Slog ju min lilla Liza där i finalen;P

#25 - hmm, jag vene, jag TROR jag såg dig.. nån stans…. ;P
Här är mina resultat:
Jack:
Ras: 1/1 88p, cert & BIR-R.
Julpokalen ras: 1/1 88p, BIR.
Naomi:
Ras: 1/1 88p, cert.
Pet: 1/5 89p, silverkort & BIS pet 9.
Julpokalen ras: 1/1 89p, BIR & BIS 2.
Julpokalen pet: 2/3 90p.
Liza:
Ras: 1/1 89p, cert, BIRj & **BIS junior!
**Pet: 1/4 88p, silverkort & BIS pet junior 2.
Julpokalen ras: 1/1 89p, BIRj & BIS junior.
Julpokalen pet: 1/2 91p, BIS pet junior.
Naomi och Liza kan nu mera även titulera sig som Guldpet! Jag är verkligen hel nöjd med dagens resultat, det kunde verkligen inte gått bättre=)
#35 - Jag satt där med min mamma, syster + mammas kompis och hennes ena dotter ^^ Haha, ja. Vi hamnade ju i de flesta av finalerna ihop ;P
#37 - Grattis till Guldpettarna. Det var ett jäkla springande för dig där på prisutdelningen *S*
Hanna
#38 Ja hehe, det var det=P Men det är skoj med fina rosetter=)
#39 - Ja ^^ Det är lustigt också att mina två Clear Round rosetter som jag hoppat till mig på förra ridskolan är hälften så stora som Donkens ;P
Hanna
#40 Ok, haha^^
Marsvins rosetterna brukar vara rättså stora=P
#41 - Ja, det gör ju inget ;P Men B-ponnyn jag red var nåågot större än El Dorado, man tycker ju han borde få större rosett då *S*
Hanna
#42 Ja, kanske det;P

Hannah, kan du bifoga en bild på hur du såg ut idag? xD
så jag vet om det var du eller inte x) jag gick å bärde på en kompis marsvin hela tin. haha! ;P
#44 - Tyvärr har jag inga bilder, hade inte med mig kameran. Men det var en svart tunika, halvlångt hår och mörkblå jeans. Var din kompis marsvin möjligen en golden?
Hanna

#45 - Hmm, okej.. :/ Nope… ingen golden hade hon, hon satt vid kiosken där, å jag var där rätt mkt. Men jag satt vid Pet domarens bord, nära scenen alltså(och den andra pet domaren satt jag ju nära också då) hade på mig… Blåa Jeans, en grå tjocktröja.. utsläppt hår… ;P
Jag väntar på bild som min kompis tog igår på mej å hennes marsvin .. ;)
#46 - Ah, okej. Jag väntar på bild dårå ^^
Hanna

hmm, jag får väl ringa å be henne sätta sig vid datorn, *skratt* ;P För nu vill inte jag heller vänta längre XD
Grattis allihopa! :)
Hanna, menar du att du köpte rexhanen?
Mvh Felicia
#49 - Japp ^^'
Jag fick en så rolig komentar på Greta igår ^^ När jag kom upp på scenen till Petdomarna så frpgade dom vilket marsvin det var och så. Och då svarade jag "Greta" och då sa dom "Jaha, är det här Greta…" *titta på henne lite* "Ja, det förstår jag, hon ser värkligen ut som en Greta" ;P
Så alla som undrar hur en Greta ser ut, jag har svaret!
på bilden: Caviecares Vincent
Hanna
#50 Så söt :) Vad skoj! Bor han med de andra grabbarna?
Haha :)
Mvh Felicia
#50 Jätte söt=)
#51 - Han köptes eftersom Sune börjar gå på lånad tid och eftersom att Donken inte tycker det är kul att bra sitta i buren med en gammal pensionär, som visserligen leker lite men inte ställer upp på allt. Nu bor han med Donken i väntan på att Sune blir frisk. Sedan ska alla tre bo ihop.
#52 - Ja :)
Hanna
kan ni inte visa bilder på era rosetter, vill se hur marsvins rosetter ser ut, då jag bara har sett rått rosetter^^,
#54 - Jag har en bild på min bilddagbok: http://Johoansson.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTEyODc2MDkyNiZ0PTExOTY0NjM2MDEmY3VycmltZz0x
Hanna