C-vitamindroppar
Kan man ge c-vitamindroppar på flaska någon gång per vecka rakt i munnen? Ger ju ingenting att ge det i vattnet, avdunstar direkt & så har marsvinet inte friskt och rent vatten då.
Ger ju självklart c-vitaminrika grönsaker varje dag och frukt ett par gånger i veckan. Men för att vara på den säkra sidan :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Ger direkt i munnen ibland
Helena
Jag har hört av en veterinär att dom lättare kan få svamp i munnen om man gör så..
Äh, varför skulle dom? Dom sväljer ju det.
Helena
#3 Men det är juh ändå i deras mun innan dom har sväljt det lr hur? Jag vet inte varför, men det var så han sa.
tycker de är elakt å ge i munnen. Och dom behöver det inte om dom får grönsaker.
Elakt? Varför då?
Helena
Finns ingen anledning till att ge tillskott av c-vitamin om man utfodrar dom med c-vitaminrika grönsaker varje dag. De allra flesta tillskott innehåller ju även andra saker som kanske inte är så nyttigt för marsvin att äta.
Men skulle man ändå vilja ge c-vitamin tillskott så är det bättre att ge pyttelite ren askorbinsyra då.
nej tycker det verkar onödigt bara. ger du mycket grönskaer så finner jag ingen anledning att ge det:)