Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1761 ggr
Mari
0

Överkåta hanar

Fick tips utav nån (kan inte ditt namn här på iFokus :P ) att man kan prova att ge marsvinen munkpeppar.

Så hon sa att jag kunde fråga här för nån borde ju veta vad man kan göra med överkåta hanar..

Lite bakgrundshistoria:

Har två hanar (bröder, 4år) i samma bur, de har gått tillsammans sen de föddes. Har även två honor (3 och 2 år) som har gått tillsammans i snart ½år.
Hade förr deras burar staplade på varandra, men grabbarna var så kåta så de bara jagade varann och försökte göka varann hela tiden så jag flyttade upp honorna på mitt rum.

Ska ev. flytta efter jul som de ser ut nu och kommer då att bo i en 1a. Hur ska jag göra då!? Grabbarna blir väl överkåta igen när dom måste vara i samma rum som damerna. Just nu så är honorna på övervåningen och herrarna på undervåningen och vi har stooort hus.

Kastrering vill jag helst inte göra då de är gamla och kommer säkert inte vakna ur narkosen. Men nån som vet om munkpeppar fungerar? OCH hur får man i dom det? :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

Jag heter Abico på iFokus ^^
Hoppas nu du får svar på dina frågor.

Kastrering skulle inte hjälpa i vilket fall som helst. Man tar bara bort kulorna, inte idéerna i skallen på dom. Så det är inte som med hästar, där valackerna får förändrat beteende.

Hanna 

parsley
0

Jag har testat munkpeppar med bra resultat. Googla på munkpeppar så hittar du olika återförsäljare. Jag har använt flytande munkpeppar på flaska och gett marsvinen ett par droppar direkt i munnen med hjälp av sked.

Abico
0

Det funkar alltså? Hur fungerar det då?

Hanna 

Mari
0

#2 Är det dyrt med munkpeppar? Eller är det nått man hittar i mataffärerna?

Blir dom lugnare med detsamma eller måste man "behandla" dem ett tag?  De får inga allergiska utslag och sånt? Ena marsvinet är rätt överkänslig mot tomater och paprika om han får i stora mängder.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Buffaomini
0

ska nog testa de där, då mina hanar då och då blir överkåt. har för liten lägenhet för att ha killarna och tjejerna på olika ställen.. :)

Mari
0

#5 Hojta till sen och säg om det fungerar eller ej :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

Kastrering, som du säger, kommer inte att funka precis som Abico säger (fast vissa hingstar som kastreras "för sent" är hingstiga livet ut…). Men inte bara p.g.a det skälet du anger utan desto mer eftersom att kastrering inte ändrar beteendet. För övrigt bör man kastrera marsvin vid 1 års ålder om man ska göra det. Jag kastrerade min hane när han var 1 år och nu 3 år senare jagar han fortfarande honorna när de brunstar och försöker para dem. För de vet ju inte om att de inte kan bilda små marsvinsbebbar ;) Men han har lugnat sig det senaste halvåret, men det beror mest på åldern, han har blivit en pensionär ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

Jag tycker inte mina grabbar har lugnat sig nått sen när de var liten och de är 4 år nu. Kastrering vet jag inte ändrar beteendet hos marsvin, men har tänkt att kastrera bara om nån av dem dör eller måste avlivas så att den som överlever kan bo hos honorna utan att de blir fler av dem ;)

Men jag är lite skeptiskt till det också då de säkert inte kommer att överleva narkosen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Buffaomini
0

inte hittat munkpeppar. i kostaffären trodde hon jag var knäpp när jag frågade efter de. eftersom de enda munkpeppar de hade var i tablettform

sen har jag och min sambo letat lite på nätet. hittade bara i en jättestor förpackning via någon hästsida. tips på var de finns att köpa?