Korsning rex & crested???
Sedan våran fantastiska hane blev pappa för en vecka har mina misstankar om att han egentligen är en blandras stärkts.. Han ska ha stamtavla (vara renrasig) m.m, detta var dock inget jag fick med när jag köpte honom (intresserade mig inte heller då jag inte har mina marsvin som utställningsobjekt). Köpte honom när han var 1,5 år av några som inte kunde ha honom kvar. Han har rexpäls men med en "virvel" med lite vitt i panna (ser mest bara lite tilltuffsad ut). Har funderat på om han kan va nån blandras mellan typ rex och crested, men släppte tanken tills dess att hans små bebisar kom. Alla ungarna har virvel i pannan!!! Dom 2 hanarna har rwxpäls, medan dom 3 honorna är släthåriga. Beror detta på att pappa är blandras, eller är det bara en så kallad "avvikelse" som gått i arv?! Spelar mig ingen roll personligen, men kul att veta! Bifogar bilder på pappa och ungar. Dom är inte så mycket att hurra för, men ni ser virveln i pannan på dom!
- Redigerat 2022-07-03 15:50 av Ljungåsen
- Redigerat 2021-06-11 21:33 av Cireea
#0: Stavfel m.m… Menar såklart även att det är bilderna som inte är så mycket att hurra för. Bebisarna hurrar vi för dagarna i ända ;) :)
Vad är mamman för ras? Är hon inte renrasig rex så kan ungarna mycket väl bli annan ras, rexgenen är svag.
Fick nyss en kull med nonselfar efter rexmamma och nonselfpappa, där farmor är rex så mycket rex men ingen av ungarna blev rex.
Se'n finns även crested rex men ingen som föder upp här i Sverige vad jag vet så kanske inte så troligt.
#2: Tack för svar! Mamma är nonself, helt släthårig. 2 av ungarna är somsagt rex, men var just detta med virveln jag blev så fundersam över! Pappa på bild 1 är ju rex med virvel i pannan, men som jag skrev så ser han mest tilltuffsad ut. Men ungarna har tydliga virvlar. Hade ingen aning om att det fanns crested rex faktiskt! Kul att veta, har inte fått upp något när jag googlat! :)