Hostar vid matning?
Hej! Ett av mina marsvin hostade i början på november, helt ny gris för mig, och jag tar henne till veterinären. Veterinären hörde bara lite grann på lungorna men vi körde en antibiotikakur så att det inte ska hinna bli värre. Hon har varit pigg och bra hela tiden, äter, lär känna dom andra osv. Behandlingen är klar sedan en tid tillbaka och hostningarna minskade betydligt, men jag kan fortfarande, väääldigt sällan, höra en hostning eller ett par stycken, oftast efter dom fått mat. Någon som känner igen detta? Jag ska prata med min veterinär imorgon också såklart, men jag vill höra med er också om någon annan haft en gris som hostar till ibland utan att vara sjuk?
Denna gris är ganska hetsig, jag undrar om hon kanske sätter i sig dom sköljda grönsakerna i all hast och blir hostig av det? Bara spekulationer.. Tacksam för era!
- Redigerat 2021-06-11 21:31 av Cireea
Jag har varit med om hostningar utan tecken på sjukdom. En av mina flickor var fruktansvärt glupsk när hon var yngre, och kunde ibland hosta till i samband med att hon vräkte i sig grönsaker. Nu är hon äldre, och aningen mindre glupsk, och har slutat hosta när hon äter.
Jag har varit med om hostningar som tecken på sjukdom också. Den av mina som hostade mest hade kronisk rinit, orsakad av för trånga luftvägar, gissningsvis för att han var ganska plattnosad. På sin ålders höst fick han dessutom en tumör på sköldkörteln, och när den växte och började trycka på luftstrupen så blev hostningarna mer frekventa. Han hostade bara i samband med att han åt grönsaker han också. Han finns inte längre, får jag väl tillägga.
Mina hostar ofta när de äter paprika. Jag vet inte varför men det är enbart paprika som framkallar hostningar. Om det är fröna som irriterar lite kanske. Inget farligt och beror inte på sjukdom.
#1: hade dom fler symtom? För det kan liksom gå långt över en vecka mellan hostningar jag hör och det är enda symtomet jag reagerar på men funderar på om jag missar något viktigt
#3: Min lilla glupska hade inga fler symptom.
Min med kronisk rinit hade emellanåt snuva i nosborrarna, och i samband med det ljudlig andning från nosen. Lungorna lät bra hela tiden.