Vad är nånting bra för egentligen? =)
Allt underlag har väl olika funktioner..
Halm dammar inte lika mycket som spån men har sämre uppsugningsförmåga..
Och spån har den bästa uppsugningsförmågan men dammar och yr runt desto mer…
Jag kör med toa-lätt, suger upp bra och dammar och stökar inte till..

#1 men det var ju inte alls vad jag frågade.. Jag frågade "Vad är halm bra för?" då vill jag veta typ "ja det är mjukt" eller nått sånt.
vi har halm till hästarna för det e billigt (för oss som får det gratis ^^) och för att det e bra till hästarna de har något att göra i boxen när höet är slut.. de äter på halmen. sen har vi lite sågspån under för att det ska suga upp.. en halm Dammar inte så mycket och min häst e rätt gammal och får lätt hosta.

Kanske mysigt att bädda och böka omkring i för marsvinen:) Och mjukt att ligga i…..
Våra höns tycker om att ligga och värpa i halm :)
kaninerna brukar få halm på vintern så betonggolvet de springer på inte ska vara lika kallt.
Marsvinen har jag inte gett halv, tycker de är onödigt och söseri med pengar :P
Använder också halm som liggunderlag i vindskydden åt hästarna på lösdrift. De äter också lite utav det men de har fri tillgång på hö så de äter mest det.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tror nog inte halm är så bra bottenmaterial till marsvin då det inte suger upp det minsta alls. Dessutom är det ju strån så det krävs ganska mycket för att det inte ska bli för tunt lager för marsvinen att gå på. Man kan ju inte ge det istället för hö heller, för halm innehåller inte så mkt näring, det är ju resterna från det "nyttigare" höet ;)
Halm är betydligt bättre att ha till hästar, som bajsar högar och inte små pluttar här och var och inte heller små kisspölar.
#1 Spån dammar inte? Inte vad jag har sett under mina snart 8 år med marsvin ;) Visst flyger det väl omkring när marsvinen sprätter till men inte direkt dammar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 Nog dammar det alltid… man ser det bara inte så bra om inte solen lyser rakt på det… själv nyser jag jämt när jag tar nytt spån till marsvinen, och ja, när man ser hur det yr i ljuset kan man bara gissa hur mycket damm man andas in… blä. Sen syns det vääldigt tydligt på hyllor, i fönsterkarmen etc…men jag städar iofs ganska ofta eftersom jag har ett par burar = använder mycket spån.

Jag menar alltås till marsvinen, trodde det var självklart att förstå då det faktiskt råkar vara en marsvinssda.
Så inget halm till Marsvin då?
Du kan använda halm till marsvin, vad jag vet mår marsvinen inte dåligt av att ha det som underlag. Nackdelen är ju att halm har dålig uppsugningsförmåga men det kan man o andra sidan rätta till med ett tunt lager spån under halmen. Men bara halm skulle jag inte använda.
jag skulle nog inte använda halm. har hört tråkiga historier om marsvin som gjort i ett öga av höstrån. och hlm är ju nästan samma sak och då ökar chansen för att marsvinen ska skada ögonen.

Jag ska då inte ha halm bara nyfiken .
halm är bra att gömma sig i :)
- Mvh Emma
dom kan ju gömma sig i sitt hö, om dom får det på marken i buren :)

det blir mjukare underlag och så gnager marsvinen på de så de slipar tänderna ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#14 gör dom med hö oxå.

#15 ja de gör dom men de är ju fortfarande bra för dom att gnaga på ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

OK ;)