Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 9349 ggr
Thea-Cazzy
13

Marsvins-år???

Någon som vet hur många marsvinsår det går på ett människoår?

Vill bara nu också meddela att mina små bebisar har blivit stora små bebisar ;D Idag är Thea och Cazzy omkring 8 månader gamla. Thea väger 1010 gram och Cazzy väger 1100 gram Glad

ciss
0

_"små bebisar har blivit stora små bebisar "

_Haha ^^

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Thea-Cazzy
3

Ja, det låter lite roligt ;D Men dom kommer alltid vara mina små bebisar, även om dom blir 2 meter långa och väger 50 kilo, haha! Fast jag tror ju inte att dom bli så stora :P

aliciia
0

hm.. mina marsvin de är melwin är ca 14månader, han väger 860gr å elvis är ca 5månader på 300gr

de är ganska små nog :o

paronskrutten
0

Oj, Elvis är otroligt liten :/

Helena

aliciia
0

mm, och otroligt söt (: , kan väga honom nu, tror han är ca 5månader

paronskrutten
0

men alltså sjukt liten

Helena

[starlights]
0

Det är absolut inte normalt att väga 300g när man är 5 månader, det brukar ett normalt marsvin väga vid ca 5v ålder.
Min satin hona som blev 5mån den 7 december, väger nästan 900g, så du förstår nog hur liten din är även om min är lite stor för sin ålder.

860g för ett vuxet marsvin är inte mycket i heller, men det finns vissa små växta marsvin som inte väger mer i vuxen ålder.

Vad ger du dina marsvin för mat?

aliciia
0

445gr va de ^^ och han är ca 5månader

paronskrutten
1

men han är otroligt liten ändå

Helena

aliciia
0

Idag gav jag de

1dl lottie pellets
½melon ( någon liten melon sort)
2st brocoli kvistar
knäckebröd
lite gurka

+ hö och vatten så klart (:

paronskrutten
0

dom behöver mer broccoli, havre kan du ge. Sen får du låta dom springa på golvet mkt, muskla dom. Muskler väger mer än fett.

Helena

trocadero
0

#8 Det är extremt lite. Hur gamal var han när du fick honom och vet du vad han åt innan? Jag tycker du ska skippa att ge honom gurka, finns inte så mycket nyttigheter i det utan tar mest upp plats i magen, ge istället mycket kål och morötter. Ge även havrekli blandat med vetegroddar och vatten.

Thea-Cazzy
0

#8 Det var precis vad Thea och Cazzy vägde när de var typ 5-6 veckor gamla :P

aliciia
0

ja skrev unige fär va ja skulle ge dem :P , de fick melon i morse..

de fick ganska mycket broccoli, kanske

5kvistar
1dl lottie pellets
90gr gurka
knäckebröd
lite kelogs albraon eller va de heter.. ^^
lite russin :P

Sandra-B
0

445 gram för en som är 5-månader är verkligen jättelite som flera andra redan sagt.

Jag har bla en hona som är 3,5 månad och väger 469 gram, hon är väldigt liten för sin ålder.
Har även en kull som är 3½ vecka gammla och de väger 326 & 295 gram.

Mina marsvin får dagligen vitkål och paprika, växande djur får även fri tillgång till pellets (Lottie) och även havregryn, havrekross ochj kornkross..
Nu får de även grönkål och relativt ofta även morötter.

Prova att ge dina marsvin vitkål och morötter som grönsaksbas och ge även någonting annat tex persilja, blomkål, paprika, grönkål.
Ge dem fri tillgång på kraftfoder; pellets och havregryn (som köps i en vanlig matvarubutik).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

paronskrutten
0

vad är det för skillnad på helhavre och havregryn i näringsinnehåll?

Helena

aliciia
0

havregryn tycker han om, men jag kan ju inte ge elvis fri tillgång till pellets, då kommer ju melwin bli jätte stor :P , jag tycker han är jätte tjock, kan väga honom nu :P

aliciia
0

väger han imorgon :P ( melwin :) )

Sandra-B
0

Ok, 860 gram är ju inte mycket viktmässigt, men hela han är kanske mini?

Om det är så att han är tjock kan du göra så att du tar ut honom flera gånger/dag och låter den andra lille vara kvar i buren och fer honom kraftfoder då och när han slutar äta tar du bort skålen och sätter ner den andra igen.

Du har inte möjlighet att ta en bild på dem och lägga in?
Helst då ovanfrån så är det lättare att se om de ser tjocka ut. Marsvin ska ju gärna vara lite mulliga men inte feta:-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Fiona
0

Mitt marsvin Kålan ligger runt 940 g och år tre år, är de lagom vikt ? :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

m001001001
0

Detta kanske är inte en passande kommentar, men hur mår dina marsvin (om dom lever)?

Detta var ju för 13 år sedan och världens äldsta blev endast 14, men vad hände sedan?

Typ när eran marsviner (allas i chatten) dog, vad gjorde ni då?