Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketthantering
Läst 317 ggr
_Mino_
0

Transportera marsvin

Hejhej! Nu kommer jag igen med lite frågor

På lördag hämtas två nya flickor till min flicka som blev ensam, resan är dock runt 2 timmar och 20 minuter, plus stop för att rasta hund. Hur gör vi detta på säkraste sätt? Ska ha hö och gurka i transportburen men vad kan behövas? Kan det bli för kallt i bilen? Har aldrig åkt med marsvin såhär långt.

Sedan ska jag ju sätta ihop marsvinen, har suttit ihop marsvin tidigare utan problem men ska jag tänka på något speciellt nu när dom som är nya är två stycken?

Ljungåsen
1

Ja, det kan bli för kallt i bilen. Och framför allt så behöver man tänka på att marsvin är mycket känsliga för drag, så transportburen ska inte placeras så att bilens ventilation blåser in i den.

När jag åker iväg med mina marsvin vintertid så placerar jag transportburen i en sportbag och isolerar med handdukar över och under. Bär inte ut marsvinen förrän bilen är varm. Väl inne i bilen så öppnar jag upp bagen så de får luft, och har transportburen placerad på tvären i baksätet så de är i lä frånventilationen. Naturligtvis hö i transporten, gurka matar jag med vid paus.

Hur gamla är de nya vännerna? Om de är bebisar så skulle jag ta med den du har som sällskap under vägen hem. Att åka transport är lagom läskigt, och en bondande upplevelse. De lär känna varandra under vägen hem.

_Mino_
0

#1: Ja, det var något sånt jag var orolig över, våra säten i bilen har värme, kan det vara något att ha igång? Ska absolut tänka på att isolera dom också!

Ena marsvinet är 1 år och den andra är 5 månader, vi tänkte på att kanske ha med den ensamma men vi var inte helt säkra än

Ljungåsen
0

#2: Jag har ingen erfarenhet av stolsvärme, så det vill jag inte uttala mig om.

Ifall de nya marsvinen är såpass gamla som ett år respektive fem månader så skulle jag inte ta med det gamla marsvinet på resan. De behöver mer plats att sättas ihop på.

Jag brukar låta mina marsvin få träffa nya kompisar i knät först, och äta något gott tillsammans. Ett större salladsblad eller så. Sedan släpper jag dem tillsammans, antingen i lådan där de ska bo, eller på större neutral yta. Det beror lite på.

Eragons har mycket bra information om hur man sätter samman marsvin.

https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Randomel93
0

Jag hade lite samma funderingar nyss, ska åka i 8 timmar till fjällen och bokade i höstas upp mina bästa vänner till att vara marsvinsvakter i mars, sen gick mina vänner och blev gravida och kommer inte komma ner på golvet där marsvinen kommer vara under den veckan, jag har nog en plan B i vakt-väg men jag övervägde att försöka plocka med dom till fjällen om inte logistiken runt bilresan hade varit så avskräckande 🙈

_Mino_
0

Kände för att berätta hur det har gått, transporten gick super då dom hade mycket hö att gömma sig i och äta.

Sätta ihop dom var lite svårare, den första träffen så kunde dom knappt vara nära varandra, sedan skulle jag sova och spärrade av buren dom ska bo i (dom träffades giventvis inte i buren) Genom gallret kunde dom prata och lära känna varandra utan att bråk skulle ske.

Dag 2. Det gick lite bättre, den äldsta (Cam) och min dam sedan tidigare (Piff) Kunde vara vid varandra, dock inte för nära men det var framsteg, Piff och den andra vi hämtade (Mave) Kom mycket bra överens men det var fortfarande lite bråkigt beteende, nåja, avspärrning under natten igen

Dag 3. Nu blev det mutning med gottis, Piff började visa respekt för Cam men åsikterna om vem som ska bestämma var inte helt ordentligt, Mave och Piff blev nu vänner, Piff rengjorde Mave efter maten och dom kan nu gå tillsammans

Dag 4. Piff och Cam kan nu vara bredvid varandra utan bråk, Piff är nyfiken men Cam känner inte för att ha ett marsvin på sig, Piff testar dock dessa gränser men lyssnar på Cam när hon säger ifrån, känner mig dock inte redo att ha dom i samma bur ännu men dom är precis bredvid varandra

Jag har även märkt en stor förändring hos Piff, hon är mycket gladare nu när hon har en kompis vid henne, när hon var ensam så bet hon mycket på gallret och sov en hel del men nu så biter hon inte på gallret, hon sover i normal mängd och är fylld av glädje, hon har även blivit mer framåt och springer gärna fram när man tar in sin hand i buren.
Hon har lite åsikter runt Mave ännu men det är inget som leder till bråk eller tjafs

Nu har vi även klippt klor på Mave och Cam, klorna var lite långa men det gick bra, Cam har börjat gå ner i vikt, sakta men säkert och jag ser sakta hur dom nya marsvinen blir piggare och gladare, mina små hjärtan

Ljungåsen
0

#5: Så roligt att det går bra för dig och alla flickorna! Lite tjafs blir det nästan alltid i början, men så länge som de inte slåss så brukar jag räkna det som att det går bra.

Jag brukar släppa ihop på neutral yta, och sedan får de vara tillsammans där hela tiden. Efter två dygn brukar det vara hyfsat lugnt.

_Mino_
0

#6: Nej det har inte blivit slagsmål, dom har ''ryckt'' ihop, kommer inte på exakta ordet men aldrig skadat varandra så det ser jag som positivt

Jo har bara inte det utrymmet just nu, hade en plats där dom kunde gå tillsammans dom första dygnen men sedan hade mamma lagt några av våra katter där så dom har fått träffats på neutral yta men mindre utrymme än tänkt

Ljungåsen
0

#7: Det jag försöker säga är att om du sätter ihop och plockar isär hela tiden så kommer det ta en otrolig tid för tjejerna att bilda en fungerande flock. Plus att det är stressande för dem att inte veta vad som händer.

Om jag var du så skulle jag röja en tillräckligt stor yta och sätta ihop dem där och sedan låta dem vara tillsammans hela tiden. Efter ett par dagar till en vecka borde de kunna flytta in i buren tillsammans, om den är tillräckligt stor. Hur stor bur har du?

_Mino_
0

#8: Okej, blir det stressande även om dom ser varandra? Det är ett galler mellan dom. Visste inte att det kunde stressa dom, tack för informationen!

Ja, så fort jag fått ut min byrå kan jag sätta ihop dom utanför buren, ska jag undvika att låta dom träffas till dess?

Buren är 120X120 men ska skaffa ännu större när jag fixat mer yta på rummet

Ljungåsen
1

#9: Ja, det är stressande för dem att träffas, och sen skiljas åt, och sen träffas igen. Även om de kan se varandra genom gallret när de inte är tillsammans. Du riskerar också att det blir jobbigare att få ihop dem genom att göra som du gjort.

Om jag var du skulle jag sätta ihop dem på neutral yta så fort som möjligt, så Piff slipper vara ensam. Hon behöver kompisar att umgås med hela tiden för att må bra.

_Mino_
0

#10: ja, vi ska flytta på byrån imorgon hade vi tänkt!

Tack för infon verkligen, vill det allra bästa för dom

Ljungåsen
0

#11: Det är jag helt övertygad om att du vill!

_Mino_
0

#12: Vilken dag! Sammansättning gick super och ännu är dom nöjda med varandra, piff är full med energi och har fått med Cam på glädjeskutt

Tack så mycket för hjälpen, jag är så glad att se dom må bättre redan

Ljungåsen
0

#13: Vad roligt att det går bra!