Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntfoder
Läst 272 ggr
_Mino_
0

Nya marsvin

Känns som jag gång på gång skapar nya trådar men är det är första gången jag köper "äldre marsvin"

Så idag fick jag hem mina 2 honor till tjejen som blev ensam men den äldsta honan, som är 1 år är ganska tjock, vi vet inte om hon bara är "fett" eller om hon är dräktig då den yngre är i perfekt vikt. Kan man veta på något sätt om hon är dräktig? Hur bantar man ett marsvin?

Ljungåsen
2

Marsvin kan definitivt vara tjocka utan att vara dräktiga. Finns det någon speciell anledning till att du misstänker att hon är dräktig, förutom storleken?

Tjocka marsvin mår bra av att gå ner i vikt, men det måste ske sakta. En för hastig viktminskning är inte nyttig. Bästa sättet att banta ett marsvin är att servera nyttig mat. Hö av bra kvalitet. Gröna bladgrönsaker (inte morot, kål eller frukt) och paprika för c-vitamin. Inget kraftfoder. Stor yta att bo på, som inbjuder till mycket rörelse.

Problemet med din tjocka ettåring är att hon bor tillsammans med yngre marsvin som fortfarande växer och behöver sitt kraftfoder. Ibland får man helt enkelt acceptera att någon en period av livet är tjockare än vad hen egentligen skulle må bra av att vara.

Jag väger mina marsvin en gång i veckan, vid samma tidpunkt på dygnet, och skriver upp vikten. På så vis håller jag koll på att de som ska växa växer, och att de som inte ska växa låter bli. Vad väger ettåringen nu?

_Mino_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1: mest för storleken men även för att förra ägaren har nämnt att hanarna rymt för att smitta till honorna

Ja det är ju det som är problemet, just nu kommer jag ge extra mat till dom som behöver kraftfoder uppe i knät.

Ett åringen vägde 1120 igår men är rund och känner knappt revbenen på henne så ska försöka få henne i en försiktig viktnedgång

Infogar även en bild, en del är päls men det mesta är hennes mage

Ska jag undvika vattniga grönsaker också? Tänker då det inte ger så mycket

Ljungåsen
0

#2: Ja du, hon ser onekligen ganska rund ut. Sen om det beror på dräktighet, fetma eller äggstockscystor är omöjligt att avgöra. Om det finns en reell risk för att hon faktiskt är dräktig så skulle jag behandla henne som om hon vore det, åtminstone tills de magiska 10 veckorna har passerat. Främst tänker jag på c-vitaminbehovet, som ju tredubblas under en dräktighet. Läs gärna mer i länken nedan.

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/draktigheten.html

Med det sagt, jag har haft honor som sett ut sådär utan att vara det minsta dräktiga. En var bara tjock pga felaktig/dålig mat i tidigare hemmet och hon blev fin i kroppen efter en tid med bra mat. Den andra hade äggstockscystor, och var omöjlig att få ner i vikt innan kastrering. Numera är även hon lagom tjock.

Vattniga grönsaker (typ gurka) kan en tjockis äta med gott samvete.

_Mino_
0

#3: får ju hoppas att det bara är att hon är tjock, hade inte tänkt ha marsvinsbebisar

Men hon kommer få extra c-vitamin ifall att, sen om hon går ner i vikt märker vi förr eller senare

Att det bara skulle vara att hon är fet är inte konstigt, förra ägaren sa själv att hon ger dom lite väl mycket mat, samt pellets (såg ut som fri tillgång men kan inte veta till 100%)

Då vet jag! Var lite osäker

Ljungåsen
0

#4: Jag hoppas också att hon inte är dräktig. Det finns redan alldeles för många marsvin på begagnatmarknaden. Och så hoppas jag förstås att dina flickor kommer trivas fint tillsammans.

_Mino_
3

Uppdatering!!
Efter ett bra tag nu så bestämde jag att berätta hur det gått!

Först av allt, flickorna trivs super tillsammans!

Sedan, marsvinet var inte dräktigt
Vi har även fått ner henne i vikt och hon är inte längre överviktig, man kan känna hennes revben igen och hon är full med energi

Ljungåsen
0

#6: Underbart! Vilka goda nyheter!