Nya marsvin
Hej!
Jag undrar när det är bra/okej att plocka upp dem. Dem äter, dricker, skuttar och äter från min hand. Jag har haft dem i tre dagar nu och är väldigt sugen. Jag har såklart tålamod :) är det någon som vet?
- Redigerat 2021-06-11 21:19 av Cireea
Om de tar mat från handen så är det helt okej att plocka upp, tycker jag. Plocka upp dem tillsammans, så de har trygghet från varandra, ha någonting i knät de kan gömma sig under, och muta med någonting väldigt gott. Gurka brukar vara populärt.
#1: dem blir fortfarande rädda när jag ställer mig upp (även om jag gör det långsamt och pratar) men dem äter sallad från min hand och ska senare testa med gurka, funkar det så testar jag ta upp dem i en handduk och har lite gurka! Tack för tipsen!
Hej.
Jag har fortfarande inte plockat upp dem då jag vill att dem ska få ta det i sin takt. Men när man väl ska det när? Ska man göra det när dem är ute på och springer eller ska man lyfta på huset?
Det viktigaste är att inte jaga runt dem för att få tag I dem. Då blir de garanterat rädda, och lär inte njuta av sin stund i knät.
Olika marsvin kräver olika teknik, men oftast fungerar det bäst att prata med lugn röst, och använda båda händerna för att fösa in marsvinet i ett hörn av buren, och sedan skopa upp det.
De flesta av mina kan jag plocka upp från öppen yta, men de som är lite mer försiktiga av sig hinner gömma sig när de fattar att det är dags att komma upp. Då tar jag dem från deras gömställe istället.