Fleece som underlag?
Jag får snart hem mina första marsvin, och undrar vad ni tycker är det bästa underlaget?
Känner mig lite sugen på att använda fleece, är det någon som använder det och som kan berätta lite? Vet att man i Sverige måste ha minst 1/2 av buren med spån/liknande, men finns det någon väg runt detta eller liknande? Har även hört talas om vetbed, är det något att rekommendera?
Många säger ju att spån är det bästa, men är det verkligen det? Marsvin gräver ju inte runt i det vilda som t.ex hamstrar gör, så varför skulle spån vara så mycket bättre?
Har ju såklart gjort massvis med research om marsvin, men alla verkar ha delade åsikter om just detta. Många engelska/amerikanska marsvinsägare har, vad jag har sett, fleece som underlag, och de marsvinen verkar må superbra. Känner mig väldigt kluven kring denna fråga.
Jag har vetbed till mina marsvin, och tycker att det fungerar bra, men jag punktstädar dagligen och plockar bort alla pluttar. Under vetbeden har jag ett lager stallpellets som absorberande lager. Vid veckostädningen så byter jag vetbed och tvättar den, samt byter ut den stallpellets som blivit blöt.
Jag började med vetbed då jag hade ett marsvin med kronisk rinit, och han blev nästan besvärsfri och andades mycket bättre när han bodde i en mindre dammig miljö.
Det som är viktigt, tycker jag, är att marsvinen får en ren och fin miljö att bo i, med ett underlag som är absorberande så det hålls torrt, och tillräckligt mjukt och tryckavlastande för att inte skada deras känsliga små fötter.
Så kan man ha fleece?
#2: Jadå. Bara man har tvättat den ordentligt först så att den släpper igenom kisset till lagret under. Tanken är ju att ytan ska förbli torr, och det blir den inte på ny, oanvänd fleece. Det krävs ett par omgångar i tvättmaskinen först.
Sedan så behöver du ha ett tillräckligt mjukt och sviktande absorberande lager under fleecen för att suga upp kisset förstås.
#1: tack så jättemycket! Skulle du rekommendera stallpellets som absorberande lager?
#4: Stallpellets fungerar utmärkt som absorberande lager under vetbed, som ju i sig är tjock, mjuk och tryckavlastande. Under fleece, som ju inte är speciellt tjockt och mjukt i sig själv skulle jag vilja ha någonting mjukare och mer sviktande, för fötternas skull. Stallpellets är hårt, innan det blivit uppblött av kisset.
Vad rekommenderar du?
#6: Jag vet faktiskt inte riktigt, jag använder ju inte fleece själv.
En decimeter kutterspån skulle ge den mjukhet och svikt man är ute efter, men kutterspån har en tendens att fastna något fruktansvärt i fleece.