Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2502 ggr
Mymlan
0

Flugor terroriserar

Vi rengör burar ofta pga vi har flug invasion sommar som vinter. Dessa flugor vet ej om att det är vinter och de ska Sova nu nej då här flyger de omkring. Och de går mig enormt på nerverna.

Om det ska vara så här så kommer jag inte kunna ha ett enda marsvin kvar då vi finner deras larv bostäder hos marsvinen. Vi kan ej rengöra burar varje dag då vi ej får slänga sopsäckar med spån i sophuset *finns tråd om detta mkt långt bak orkar ej dra allt det igen* Vi kan ej spraya radar då alla djur måste ut ur rummet och burskåp som är 180 långt kan vi ej bära ut. Men även om vi skulle döda flugor med Radar så kommer de igen efter litet tag. Vi ser aldrig några larvbon hos hamstrana, gerbilerna, mössen Bara hos marsvinen.

Jag orkar ej med en vinter till med flugor. Spelar ingen roll hur mkt man ej håller rent åt dem.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Sandra-B
0

Här är en till med fluginvasion, ser dock inga larver eller så hos marsvinen (tack och lov!).

Vet inte heller hur jag ska bli av med dem, mamma far runt som en galning och smäller flugor men här finns hur många som helst iaf. Känns som det kvittar om jag städar ofta eller som jag brukar.

Detta är första "vintern" som vi har flugor men irriterande som tusan är det!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

CamillaS
0

vi har inga flugor nu, men usch ja, sommaren kommer ju sen, med fluginvasionen med sigSkrikandes

parsley
0

Flugfångare är faktiskt riktigt effektiva . Granngården har stora flugfångare i A4-format på rulle. Kostar ca 150 kr, men räcker länge. städa toahörnorna oftare än resten av burarna, kanske dagligen.

Mymlan
0

Ska vara något jag kan ha utan att man själv fastnar eller att katterna fastnar i dem *har långhåriga katter*

Nicolina
0

Men flugfångare är väl såna klibbiga "snören" som man hänger upp i taket… eler hur!? Och då fastnar man ju inte dem, eller katterna.

Mymlan
0

Jo om de hänger för långt ner, samt så ska man ha betongborr som kan borra i hårdt betong för kunna sätta fast krokar i taket, tejp etc fäster ej så länge. I o f har jag fläkt lampa men funkar ju ej så bra hänga i den *S*

trocadero
0

Du kan ju använda tejp med starkare lim, typ silvertejp, så tunga är dom inte så att det inte håller. Du får väl städa dom ställerna i buren där dom brukar lägga ägg varje dag eller flera gånger om dagen, blir ju inte så mycket mer spån att göra sej av med, dom lägger ju ägg där det är fuktigt så man får väl "ränsa" bort fukten dagligen.

Mymlan
0

Vi städar och städar men vi kan ej slänga sopsäckar i sophuset med spån så vi kan ej som innan fylla 4-6 säckar i veckan, burskåp på 180*50 tre fack slukar spån. Vi rengör 2 ggr i veckan åt dem. 1 ggr/vecka hela o 2 ggr/vecka hödelen där det är alltid blött.

shintaida
0

Det finns flugfångare på Granngården som man har i ladugården. Dom är platta och fästes mot fönster eller vägg. Fråga, så får Du se ett urval.

// Shintaida

FeliciaS
0

Usch så jobbigt för er med flugor! Här finns knapp en ända så här års. Usch vad äckligt med larverna i burarna! Har du provat att byta bottenmaterial? Testa så kanske du hittar något som är bättre än det andra ;) Det finns gula klisterband som man kan sätta upp längs väggar, dörrar och tak som jag ofta ser i stall m.m. Funkar bra. Är det stora flugor eller små?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mymlan
0

#10 Helt vanliga husflugor..

[Theriss]
0

Har haft samma problem. den här vintern har det inte kommit några flugor *ta i trä* men jag blev också helt galen på dem! Blev av med dem genom att sätta upp klisterremsor längs burarna, städa lite oftare i hörnorna och spraya med inomhusinsektsmedel direkt på flugorna. De försvann inte på en dag men efter ett tag var de borta i alla fall. Riktigt vidrigt är det att ha dem.

Fick tips om ett pulver man strör i hörnorna men jag hittar det inte i någon affär här. Kommer inte ihåg vad det heter men det är ofarligt för djuren men ska vara väldigt effektivt.

Stormviskaren
0

skaffa en hund som min ^^ tränar freestyle (dans med hund) hon e jätte duktig men när hon ser en fluga så springer hon och käkar upp den i stället för att bryr sig om mig ^^

Mymlan
0

#13 Min hund tar de bara om de kommer fram till henne där hon ligger, katterna är oxå dåliga flugjägare..

Cazs
0

flugor ÄLSKAR fukt och värme…
vilket gör att de kan födas i t.ex slasken, i själva rören!
**Testa rensa rören i köket så kanske de blir bättre?
**Matrester åker ju ner i rören lite eftersom och de samlas ju säkert lite sånt… vi har ibland fått västa fluginvarderingarna tillsammans med bananflugor (älskar också fukt och värme) och då har det inte varit i rummet marsvinen de håller till (inga larver här inte) :S lr ja, kanske några få men de har varit värst i köket. värt ett försök ialla fall :)
För om ni städar ganska ofta i burarna så kan de ju knappast födas där hela tiden?

parsley
0

Vill man bli av med flugor i vasken så häll i diskmedel först och sedan en kastrull med kokande vatten. Fungerar på de små raringarna bananflugorna i alla fall. Fungerar det inte på husflugor så får man i alla fall rören under diskbänken rengjorda.