Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmäntskador
Läst 168 ggr
Wilmalovisa07
0

Klon är bruten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag märkte idag att mitt ena marsvin inte ville att jag klippte hans ena klo, klon är väldigt lång så var tvungen att klippa den men han ville verkligen inte, när jag kollade närmare så såg jag att den nästan var bruten. Han går som vanligt och sånt men kommer den trilla av eller något ? Och är det farligt? Finns det något jag kan göra

Dagnykatt
1

Klon ser ut att helt enkelt blivit för lång och böjt sig. Det ser ju inte ut som att den är riktigt avbruten och "dinglar"? Klipp klon som normalt, att han inte vill få den klippt tyder på att klon gör ont. Om klon är riktigt avbruten eller annars gör ont kan det lätt uppstå en inflammation och bildas var. Det kan vara farligt för så små djur.
Klipp klon och håll ett öga på hur det utvecklas och om du behöver kontakta veterinär.

Ljungåsen
1

Jag tycker också den ser mest böjd ut. Det är inte helt ovanligt på lite äldre marsvin, som kanske inte fått sina klor klippta fullt så ofta som man borde.

Jag brukar ha blodstopp till hands, och sedan klippa av böjen en liten bit i taget. Ibland kan man behöva slipa till kanterna på just den klon också, så att den inte skaver mot tån bredvid.

Vixxen
0

Håller med #1 och #2!

Wilmalovisa07
0

#2: han är bara 1,5 år och jag klipper klorna 1 gång i veckan. Detta har aldrig hänt innan men jag ska försöka fila till den idag

Wilmalovisa07
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag skulle försöka klippa den kortare så märkte jag att den var borta, så det måste vara marsvinet själv som lyckats bryta den men den ser lite väl kort ut. Den blöder inte eller något och han verkar inte ha ont. Är den för kort?

Ljungåsen
0

#5: Jag tycker inte den ser så farligt kort ut. Bättre för kort än för lång.

Det kan vara så att den framöver kommer fortsätta att vilja böja sig, så det kan vara klokt att hålla extra koll på just den klon.

Wilmalovisa07
0

#6: okej då vet jag! Tack