1 Marsvin?
Är det lag på att ha 2 marsvin tillsamans?
Min bästis har en kanin som har levt med marsvin ända sen hon kom dit och så har hon 1 marsvin i samma rum som kaninen
får man det?
Hon säger att hon inte ska ha ett marsvin till..
Ja, det är lag på det. Anmäl henne om hon inte skaffar ett till snarast!
Helena

#1 Man anmäler inte sina VÄNNER, man pratar med föräldrarna & ungen, sedan om dom vägrar lyssna får man vill erjuda sig att ta stackaren, SEN kan du anmäla, men inte ens försöka prata henne till rätta innan tycker jag är fel.

Jag ska ringa imorrn!

#3 Gör det :)
Klart man kan anmäla sina vänner, jag sa ju "anmäl henne OM hon inte skaffar ett till snarast". Självklart pratar hon med sin kompis om det, man kan ju inte bara anta att hon gör det utan att man har sagt det till henne.
Helena

Jag får säga till henne på skarpen. Finns det nån sida där djur lagar står?

Anmäla ska jag inte! Jag har känt henne i hela 9 år! Aldrig att jag skulle anmäla Alva! Men jag ska säga till henne det ska jag!
Du SKA anmäla om hon inte köper ett till, det är din skyldighet.
Helena

Jag ska visa denna tråd, men finns nån sida?
Vänta lite så ska jag se om jag hittar det.
Helena

11# okej vad snällt :>
Oj vad svårt det var att hitta något nu..jag är för trött..googla lite på egen hand och se vad du hittar :)
Helena

jag försöker :)

På den här sidan står det under Burar http://www.maxat.org/merlin/

Tack så mycket! vad händer om man blir anmäld?!
Man får betala böter
Helena

Hur mycket tyP?
vet ej, jag bryter inte mot lagen
Helena

19# vad bra :)

Jennie104: Som paronskrutten säger så är det din skyldighet att anmäla om hon inte skaffar ett till marsvin inom kort. Tänk på marsvinet, och inte din kompis. Det är bara själviskt att göra på detta viset. Tänk va olyckligt det marsvinet mår utan en artfrände. Anmäl henne om hon inte skaffar ett till marsvin!

Lagen är en rekomendation kära ni för alla marsvin vill inte ha sällskap.
Men det optimala är ju att de ska vara en liten flock…
Lagen är inte en rekommendation, det står typ "alla gnagare som är flockdjur ska ha en artfrände, utom såna individer som trivs endast ensamma"
Helena
#22 Det är lag på att man ska tillgodose djurens behov. Marsvin har ett stort behov av att leva i flock eller åtminstånde med en artfrände till. Och rekomendationerna är faktiskt till för att följas, OM man nu inte har nån väldigt speciell anledning till att inte göra det, tex aggresiva marsvin, smittsam sjukdom osv.
Ja, precis, alltså bryter man mot lagen om man har ett ensamt marsvin.
Helena

#22 - Du själv påstår dig ju vara uppfödare.. Varför säger du då att marsvin inte vill ha sällskap? Är dina marsvin i varsin bur då eller? Det är faktiskt lag på att hålla marsvin minst två o två.. Håller med trocadero i #24, alldeles rätt!
Det är en rekomdation. Men eftersom man kan bli straffad för det så räknas det väl endå som en lag.
#27 Fast det är en lag att man ska tillgodose djurens behov, villket då betyder att flockdjur ska bo med artfränder. Allmäna råden är en beskrivelse (eller vad man ska kalla det) hur lagen ska tolkas, så att inga missförstånd kan uppstå. Dvs det är lag på att marsvin ska bo ihop.
Jennie tror de är mer änn 2000 iallafall sökte på google.. så stog det det va typ 2300 eler något men jag kommer inte ihåg
Även om det är din kompis så tkr jag att du ska anmäla henne det är liksom lagen det gäller
Jag beundrar värkligen er som säger att ni utan tvekan skulle anmäla eran bästa kompis om denne höll ett marsvin ensamt och inte ändrade på det även om ni sa till. Det skulle jag aldrig klara av, säga till skulle jag göra men anmäla? Nä, jag skulle inte klara av det.
Hanna
#30 jag var på väg att anmäla min kompis fast ang. hennes kanin…
#31 Varför då?
Helena
#31 - Okej. Varför då?
Jag skulle som sagt inte klara av det själv.
Hanna
Det är inget att beundra, Hanna, känslokalla människor som jag är verkligen inget att beundra:P
Helena
Känslokalla må vara, men ni följer iaf. lagen ;P
Hanna
Haha, DEN delen ja ;D
Helena
Mitt marsvin har alltid varit ensammarsvin, p.g.a att jag inte har vetat om att denna lag (eller rekommendation) fanns. Det jag har sett nu om detta är att den trädde i kraft efter att mitt marsvin köptes och hon som sålde marsvinet åt mig sa ingenting om detta heller. Jag fick höra det för första gången för ett litet tag sen när tidningen hade gjort en artikel om marsvin och marsvinsutställningar.
Izzy har haft en kompis som vi brukade hälsa på när han var liten, men min kompis kom på att hon inte tyckte att det var så kul med marsvin så hon sålde den och sen dess har han inte haft nån annan (förutom hunden och människor). Men han är såpass gammal nu så jag vet inte om det är någon idé att skaffa en till eftersom att jag inte ens vet hur han skulle reagera på en annan. Marvsinet som min kompis hade brydde han sig inte ens om när dom var tillsammans (han snodde bara hans mat) och en gång så började dom att slåss.
Vad tror ni? Om jag ska vara ärlig så ser han inte speciellt ledsen ut för att han inte har någon marsinskompis, han myser juh med hunden istället och är väldigt aktiv av sig.
Ska kanske tillägga att han är 5 år gammal - fyller 6 år i januari.
#37 - Säg att det kommer en ny lag här nu då, vänster trafik tex. Tänker du då vägra att gå över till vänster trafik eftersom att hon du köpte bilen av inte informerade dig om detta vid köpet?
Sune har suttit själv större delen av sitt liv eftersom han inte funkat ihop med de marsvin vi prova med. Han var alltid glad och mysig, pratade mycket med oss och så. Sen när det flyttade in två tjejer i buren under så började han prata på ett helt annat sätt, han satt och snackade med dom i timtal. Ett tag senare så köpte jag en liten marsvinsbäbis till honom och satte in i buren, det har funkat förvånandsvärt bra. Och Sune är ett helt annat marsvin, han rör på sig (!!), pratar ständigt och har blivit mycket mer framåt. Det är absolut värt att skaffa ett marsvin till, en hund kan inte ersätta en artfrände. Kan ju erkänna att jag nog inte hade köpt en hane till om jag inte varit så säker på att jag hade honor som skulle leva bra länge till. Det är ju lite surt om man inte vill ha fler marsvin och skaffar en till liten hane och sedan dör den gamla, så måste man skaffa en till liten och sedan är man med marsvin i 7 år till. När Sune dör, om Donken fortfarande är pigg och glad då så kommer han troligen kastreras och sättas med en tjej.
Hanna

#23 alltså kan lagen bara vara en rekomendation annars hade det gällt alla.
#39 En lag är en lag och ingen rekomendation. Anledning till att lagen finns om att flockdjur ska bo med artfrände är för att djuret mår extremt dåligt annars. Men anledningen till att det finns en lucka för att kunna ha dom ensamma är även den till för att djuren ska må bra. Ett djur som är aggresivt och biter och skadar andra djur allvarligt är får man enligt lag INTE ha ihop med andra djur (djur den kan skada).

#40 enligt djurinspektör så är det en rekomendations paragraf, för att folk ska få upp ögonen för att de behöver en vän eller fler.
Du blir alltså inte bestraffad för att du äger ett marsvin…
Har man ett marsvin som har gått ensamt i 5-6 år så tycker JAG inte att man ska behöva skaffa ett nytt marsvin om man inte vill ha ett till!
Tycker ockå att det finns en så pass stor risk speciellt om marsvinet är en hane att han intek ommer acceptera en kompis.
Om någon av mina hanar blir dålig och måste avlivas så kommer jag avliva den andra samtidigt, dels för att jag inte vill ha en hane till, om han kastreras så är det nästan som att kasta pengarna i sjön eftersom han säkert inte vaknar ur nakrosen sen.
Om nån av honorna jag har kommer bli dålig så gör jag nog samma sak som med hanarna.
Jag skulle aldrig anmäla en kompis om jag inte såg att hon/han plågade sina djur. Har marsvinet gått ensamt så pass länge och inte mår dåligt av det så skulle jag inte bry mig så pass mycket.
Har en kompis som köpte ETT marsvin, henne sa jag till att hon måste köpa en till som sällskap då de är lag på det. Hon gick och köpte en kanin ist för de i djuraffären sa att det gick lika bra.
SÅ jag tycker att man ska anmäla djuraffärerna först och främst som ger ut fel fakta! Hur ska man kunna veta att de behöver ha en artfrände när de man köper marsvinet av säger att de inte alls behövs?
Utbilda och informera djuraffärerna ist! (nu drar jag inte alla över en kam)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#38 Självklart så menade jag juh inte att det skulle vara så att jag inte skulle behöva skaffa ett till marsvin för att uppfödaren inte informerade mig om lagen (eller vad det nu är). Men jag känner att det är en stor grej för mig att köpa ett till marsvin när Izzy är så pass gammal eftersom att jag inte är säker på att jag kommer att kunna ha marsvin efter att Izzy har dött.
Min hund ska ha valpar och när jag blir 21 så ska jag flytta till annan ort och studera och jag kommer att ha väldigt lite pengar och troligen ganska lite tid p.g.a att jag måste jobba, gå skola och ta hand om hundarna.
Jag vill dessutom inte kastrera Izzy, han skulle troligen inte ens överleva en sådan operation. Det hade varit en helt annan sak för mig om han hade varit några år yngre, men jag vill heller inte chansa och sen kanske jag sitter här med två marsvin som inte funkar ihop och jag kan inte stänga in någon av dom i sin bur på grund av att jag inte gillar att se djur i bur.
Dessutom så vet han juh nästan inte om något annat sorts liv än det han har så därför tror jag inte heller att han mår så dåligt av att inte ha en marsvinskompis..
#43 - Jag förstår hur du menar. Jag håller fast vid att jag tror att han skulle bli ett mycket gladare marsvin om han fick en kompis. Men om du inte har möjligheten att skaffa ett till så tänker jag inte tjata mer :)
Hanna
Ok.
Vill bara att du ska veta att jag förstår att ni som nu faktiskt kan nångting om marsvin (jag vet i princip bara det jag lärt mig av erfarenhet av Izzy) tycker att det låter hemskt att han är alldeles ensam och hade jag haft möjlighet så hade jag skaffat en till. Men det funkar inte just nu. Om jag någon gång i framtiden skaffar marsvin så kommer jag definitivt att skaffa minst två.
Sådär, nu ska jag också sluta tjata. =D

Enligt personen jag pratade med på dåvarande Djurskyddsmyndigheten för att en gång för alla få svar på frågorna rörande marsvinens hållande med artfrände eller ej så svarade hon mig att det endast i särskilda skäl (=onormalt aggressivt beteende och smittsam sjukdom) var tillåtet att hålla dem ensamma (utan artfrände, dvs att tex kanin duger inte som sällskap utan det ska vara minst ett annat marsvin).
Frågade speciellt om det var okej att ha marsvin ensamma för att man bara kände att man hade tid med ett eller för att det i utställningssynpunkt (rullade låghår) var bättre att ha dem ensamma och först bad hon mig upprepa och när jag gjorde det började hon skratta och sa absolut inte!
Man kan säga att det är en rekomendation MEN om någon anmäler en person som tex bara har ett marsvin och djurskyddsinspektören åker dit (vilket de är skyldiga till) så är det rekomendationerna de utgår ifrån och om de inte följs så blir man ombedd att förändra de punkter som inte lever upp till rekomendationerna och djurskyddsinspektörerna kommer efter en tid tillbaka och gör ett nytt besök för att se om det som snmärktes på har blivit ändrat och har det inte blivit det kan det bli rättsliga åtgärder.
Har även disskuterat detta med en av djurskyddsinspektörerna här samt även snabbt med miljöchefen under ett möte som de hade med Djurskyddsföreningen som jag sitter med i styrelsen i.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

jag får tjata på henne!

jag vägrar anmäla och lyssna på er.

Varför frågade du då om du inte enns kommer lyssna O_o ?

#51 helt rätt (;

Jag Tänker inte Anmäla Min bästa vän!
#53 Nej men gör inte det då, vem ska tvinga dej? Ingen. Men du kan ju berätta för henne att det hon gör är fel mot marsvinet och även att hon bryter mot lagen, du kan ju även påminna henne om det då och då, eller kanske erbjuda dej att hjälpa till att omplacera marsvinet om hon absolut inte tänker skaffa ett till. Och om hon inte vill lyssna så har du ju iaf försökt.
Jennie104 frågade juh er faktiskt inte om vad hon skulle göra åt saken eller hur? Hon frågade juh bara om det var emot lagen..
Inget tjafs nu tjejor.
Jennie, om du känner att du fått svar på din fråga så tar jag och låser tråden :)
//Hanna - Medarbetare på marsvin.ifokus
Hanna

56# det behövs inte
Jag ska antagligen köpa ett marsvin till henne i julklapp ;)

#57 Men vilken fin idè! Härligt att du bryr dig som du gör:)

Jag ska prata med henne och fråga om hon önskar sej ;D
#59 Men avslöja inte för mkt… Tänk om hon inte vill ha ett till marsvin? Ge henne bara ett, så att du är säker på att marsvinet får en kompis :) hihi…
För övrigt ska inte lagen om att hålla marsvin i flock diskuteras i den här tråden! Då får ni skapa en ny tråd och prata om det :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag frågar henne såhär då: Vill du ha ett marsvin i julklapp (A)
Då svarar hon ja(säger vi) då säger jag: Jag kanske kan ge dej ett säger vi xd

#60 Fast det var ju det hon undrade över, lagen!

#56 - Detta e väl inget tjafs? Eller? Det tycker inte jag iaf. Påminde bara, som många andra här gjorde, att marsvin inte ska hållas en o en. Och enligt lag bryter hennes kompis mot det o då tyckte jag att hon kanske skulle ta o göra ngt åt det, eftersom marsvinet då antagligen inte mår särskilt bra. För marsvinets skull, Jennie, inte för o vara elak mot din kompis. Skaffar hon inget till marsvin så bryter hon ju fortfarande mot lagen o om inte du, Jennie, själv vill anmäla så kan fortfarande ngn annan göra det. Hoppas iaf att hon skaffar ett till marsvin, både för din kompis skull och för marsvinet själv. Då mår nog båda bra, eller hur? :)
#61 är inte det att avslöja för mycket? :P
om hon säger nej så blir den klappen förstörd och marsvinet i fråga får ingen kompis :(
kan du inte bara ge henne ett? svårare att säga nej då.
Har läst mig igenom hela tråden och måste faktiskt sticka in med lite… hmm.. svar eller vad de ska kallas.
Jag kan verkligen förstå varför trådskaparen inte tänker anmäla sin kompis, jag skulle inte heller gjort de men jag skulle ha gett den ett levande helvete genom att ständigt tjata om det tills h*n ger upp och köper ett till eller ger bort den till någon som kan ge kompisar.
Mitt första marsvin var ensam i ca 3-4 år och detta var nog innan lagen om att alla smådjur ska ha en eller flera kompisar (förutom guldhamstrar) insattes. Han var med oss nästan alla våra vakna timmar och visade aldrig några som hellst tecken på nedstämdhet -_-
Och jag måste säga att flera av er beteer er som om trådskaparens kompis har plågat sitt marsvin och är värsta djurplågaren, enligt mig är det inte världens
undergång för att ett marsvin inte har en burkompis, mer för några av er verkar det verkligen vara de. O.o
Kan dra upp massvis med verkliga historier jag har hört ifrån olika kompisar om marsvin som har haft ett rent helvete b.la en tjej som la in sitt marsvin i en transportbur och ställde den i gaderoben… utan mat… vatten… solsken… den dog en hemsk död! förstår om ni blir upprörda över ensamma marsvin mer helt ärligt, det finns så mycket värre saker.. Vissa marsvin får t.ex hö en gång i veckan och äter bara fet foderblandning, får aldrig några grönsaker eller sånt.
lets face it! det finns så mycket andra saker som är så mycket värre än ett ensamt marsvin, varför inte lägga eran energi på sånt istället för att hacka ner på allt och alla för att de har ett marsvin ensamt -.-
vill det inte ha fler marsvin, sluta hacka ner på dem då de är deras samvete. vet de om att de är fel och bryr sig inte, ja vad kan ni göra? inte mkt.
jag anser att ett ensamt marsvin har en stor fin bur, som blir städad ofta, färska grönsaker varje dag, friskt vatten, ständig tillgång till hö och sedan gräs på sommarn har det bättre än 2 marsvin som sitter i en skitig, liten bur
med skitigt vatten, får sällan mat och får hö någon gång ibland….
och jag är ganska säker på att djurinspektörerna har mycket annat för sig än att åka hem till privat personer för att se om de bara har ett marsvin så ett ensamt marsvin skulle hamna långt ner på "listan" så att säga…
**och att bara ge ett marsvin sådär är det dummaste man kan göra, de är att binda en människa ev. ofrivilligt kanske t.o.m 10 år framåt. du borde verkligen fråga henne innan, så kan ni gå och köpa ett tillsammans om hon vill ha ett till.
**blev ganska långt men, haha ja hoppas någon orkar läsa xD

Cola(marsvinet) Har en bur kompis iaf en jätte snäll och gosig kanin dom trivs!

En kanin kan ej bytas ut. Marsvinet ska ha en marsvinskompis. Jag hoppas hon lyssnar på dig och köper ett till :-)
#63 - Nej, inte ännu ^^ Jag bara påminner er. Det kan lätt bli sura miner i dessa mörka, kalla (snöfria) vinter tider :)
Hanna

#57 Köp två marsvin istället. Så om någon av dem dör så blir ingen ensam 
#65 Håller med dig (y)
Ville bara säga det.
Nr 23:
Lagen är inte en rekommendation, det står typ "alla gnagare som är flockdjur ska ha en artfrände, utom såna individer som trivs endast ensamma"
Du sa ju att marsvin inte är gnagare ;P

Marsvin tillhör gnagare
Det jag har läst är att marsvin inte är gnagare, dom är mer lik t.ex. hästen (jag tror att det var hästen iaf)
#73 De ingår i begreppet och gruppen gnagare men inte släktet…
Mvh Felicia

#73 - Detta har jag kopierat ur "marsvinshuset"; Marsvin är närmare släkt med sälar, apor och hästar än med råttor och möss. Detta har forskare vid Lunds universitet upptäckt då de, tillsammans med italienska kollegor, undersökt generna i så kallat mitokondrie-DNA från 15 olika däggdjur. De äkta gnagarna, så som råttor och möss, gick sina egna vägar för ca 100 miljoner år sedan. Marsvinets förfäder däremot, följde samma linje som hovdjur, valar, rovdjur och vi människor själva ingår i. Att marsvinen är så lika råttor och möss beror endast på att de antagit ett likartat levnadssätt.
Länken; http://home.swipnet.se/~w-77537/marsvin.htm (Under "visste du att..")
Som #74 säger så tillhör marsvin gruppen gnagare men inte släktet.
Japp, de är närmare släkt med sälar, apor och hästar än med råttor och möss men närmast släkt är de med kapybaror, maror, ökenmarsvin, klippmarsvin osv. som lever i Sydamerika där marsvinen kommer från :)
Mvh Felicia