Färghjälp
Hej alla… är helt ny på detta med "minigrisar" och undrar;
- finns det några grund/basfärger som alla teckningar utgår från? Vilka?
- vad är Tort'n White för färg. På vissa bider ser det ut som "bara tre färger"… men är det kanske så att Tort'n White består av tre speciella färger. Har jag förstått det rätt då?
- Vad är Roan (vet bara hur denna färg ser ut på häst ;-) Är det en beskrivning på hur färgen (oavsett grundfärg) fördelas över hårstrå eller kroppen?
- kan Brindle finnas i alla färgvarianter (av alla basfärger)?
- är det korrekt att anta att färger anges fallande skala utifrån mängd på djuret?
- läste att en gris bara kan ha tre färger. Stämmer detta? Hur ser då en white-black-golden roan ut? Någon som har en bild?
TACKSAM FÖR HJÄLP
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#1 Rättelse: goldenagouti roan. Man säger nog inte white för marsvin som är roan är alltid vita "under". Eller hur man ska säga… annars om man säger white också blir det goldenagouti/white roan. Roan kommer i alla fall alltid sist. Så nu har jag krånglat färdigt.
Vågar inte svara på frågorna för jag är inte säker på svaren. Men kan säga att tort'n white inte behöver ha speciella färger, bara de är jämnt fördelade i rutor på båda sidor så spelar nog inte färgen nån roll (förutom att den måste vara godkänd). Vanligaste kombinationen är black, golden, white.
men hon har ju bläs
Helena
Det med att marsvin bara kan ha tre färger, stämmer väl för det mesta (typ alltid).
Men jag stod och prata med en domare om det en gång, och hon hade faktiskt haft ett marsvin som var black/golden/white/choklad, tror jag det var… men fyrfärgat var det i alla fall=)
# 3 är trefärgad som en tort´n white men utan tydliga avdelningar mellan fälten/rutorna? För det är väl inte samma sak - eller är det? Undrande.
Är roan då hårståna är vita också (typ skimmel på häst)?
Tack för alla svar, fortsätt gärna tipsa och lägga in bilder. JÄTTEINTRESSANT!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria

Skimmlar föds ju svarta/bruna och skimmlar ut. Det gör inte marsvin. Roan föds som Roan. Dock kan de säkert skifta i pälsen medan de växer. Roan grisar har däremot blandade färg på hårstråna. Typ Svart - vit - svart - vit - svart - vit, om vartannat. Typ (kanske?) som en stickelhårig pålle. Roan och Dalmatiner har den genen som i dubbelform kallas "Lethal White". Dvs parar man Roan med Roan, Dalmatiner med Dalmatiner eller Roan med Dalmatiner (och tvärtom) får man främst döda ungar i kullen. Samma fenomen finns på hästar också, någon av skäckanlagen som inte får dublettas. Fast på hästar kan sådana föl i sällsyntafall överleva och enligt ngra amerikanska sidor så reggas dessa föl som White (de föds ju kritvita, inte som perlino eller något annat snarlikt till vitt utan verkligen helt vita, dock förmodligen inte albino..).
Har inga direkta bilder, åtminstone inte just nu..

Ett marsvin med färgen roan har en blandning av vita och färgade hårstrån över kroppen. Huvudet ska vara enfärgat. Ett roanat marsvin med t ex bläs kan inte ställas ut men kan ge bra avkomma och användas i avel. Kolla på tråden årets marsvin 2007. i augusti finns en fin liten de golden roan kille.
Ett augoitfärgat marsvin är viltfärgat och har flerfärgade hårstrån (en augoti finns överst på marsvin i fokus sidan).
#2 Det stämmer inte. De kan vara en, två eller trefärgade "under" roanfärgen.
#3 Tort n white kallas enbart trefärgade i black/red/white! Det är liksom ett specialfall av trefärgade.
#5 Jag har också sett äkta fyrfärgade men det är inte genetiskt utan en mutation i kroppscellerna som gör att det blr så. Det är alltså inte ärftligt och högst ovanligt. :)
#7 inte alla skimmler, endast avblekbara skimmlar.