Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterallmänthanteringfoder
Läst 206 ggr
Wille21
1

Rutin?

Jag är lite fundersam på mat till marsvin. Jag fick med pellets till mina tre marsvinshonor som jag har fått instruktioner om mat och så.
Men hur mycket sallad (sallad, grönsaker) ska dem få? Dem får lite gurka på morgonen och gräs på eftermiddagen (uppfödaren har vant dem med gräs så det är lugnt) och mer sallad och grönsaker på kvällen. Men hur mycket sallad ska tre marsvin ha? Dem är cirka 3 månader gamla.

Ljungåsen
0

Största anledningen att ge marsvin grönsaker är för att förse dem med c-vitamin. Växande marsvin, som dina, behöver ungefär 30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt. Det är extremt viktigt att de får den c-vitamin de behöver, även låggradig C-vitaminbrist kan ge hemska skador, på sikt. Ofta debuterar problemen i fyraårsåldern.

Eragons har en del information om foder inklusive grönsaker, se länk
https://www.eragons.se/om-marsvin/foder/

Med det sagt. Varken gurka eller sallad innehåller några större mängder c-vitamin. Paprika däremot är bra som c-vitaminkälla.

Mina vuxna marsvin får grönsaker två gånger om dagen, en knapp deciliter blandade grönsaker per marsvin och gång.

Wille21
0

#1: Så en deciliter sallad och grönsaker per marsvin? Och vilka tider på dagen tycker du man ska ge dem grönsaker och salladen?

Ljungåsen
0

#2: Jag ger en knapp deciliter (alltså lite mindre än en deciliter) per marsvin och gång, men mina marsvin är vuxna allihop, med vikter mellan 900-1300 g. Dina är yngre och lättare, och ska inte ha lika mycket. De måste ju få plats med hö i magen också.

Mina får sina grönsaker på morgonen och på eftermiddagen. Vilka tidpunkter man väljer spelar egentligen ingen roll. Ta några som fungerar praktiskt med dina vanliga rutiner.

Har du koll på det där med c-vitamin?

Wille21
0

#3: jag har koll på c-vitaminen men jag har köpt askorbinsyra men vet inte riktigt hur mycket jag ska ha på.
Finns det några extra bra grönsaker för dem? Dem gillar inte paprika har jag märkt.
Kan man ge dem grönsaker på morgonen och sedan på kvällen?

• Redigerat 2021-09-27 19:22 av Wille21
Ljungåsen
0

#4: Lagom mängd askorbinsyra är en mängd motsvarande två-tre strösockerkorn. Yttepyttelite alltså. Jag strör på en gurkskiva, och lägger en annan gurkskiva uppepå, så det blir som en dubbelmacka med askorbinsyra i mitten. Det får mina direkt ur handen till frukost, före grönsakerna.

En del marsvin, som inte är vana vid paprika, kan vara tveksamma i början, men man får envisas. Röd paprika är oftast godare.

Alla andra riktigt c-vitaminrika grönsaker har en tendens att antingen innehålla för mycket kalcium eller vara gasbildande, eller både och.

Grönkål innehåller bra med c-vitamin men har en skyhög kalciumnivå. Brukar uppskattas av marsvin, men får bara ges I sparsamma mängder och absolut inte varje dag.

De flesta kålväxter har hyfsad c-vitaminhalt, men är gasbildande. Olika marsvin är olika känsliga, så det är klokt att bara ge små mängder.

Wille21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: men mina är inte tama hur ska jag ge dem gurka med askorbinsyra på och veta att alla får i sig gurkan, vissa äter ju mer än andra.

Såhär mycket blev det när jag mätte upp för mina tre marsvin, är det för lite eller för mycket?

• Redigerat 2021-09-27 20:09 av Wille21
Ljungåsen
0

#6: Spontant tycker jag det ser väldigt mycket ut, för tre småtjejer. Hälften skulle vara mer lagom, tror jag.

Sen skulle jag inte ge isbergssallad. Den har knappt något näringsvärde alls. Vill du ge sallad så är romansallad betydligt mycket bättre. Eller sån där småbladsmix man kan köpa i påse.

Samma egentligen med gurka. Den innehåller ingenting nyttigt, utan är bara god. Gurka använder jag bara till askorbinsyra, och ibland får de lite extra sommartid när det är väldigt varmt.

Om marsvinen inte är tama så brukar jag lägga dubbelgurkan framför dem och tjuvkika så jag ser att de tar den.

Wille21
0

#7: gud, känns som jag gör allt fel…
Det känns väldigt lite och vad ska man ha för grönsaker. Och när jag ska ge dem gurka på morgonen springer dem bara ifrån fast jag gör det sakta och backar långsamt.

• Redigerat 2021-09-27 21:00 av Wille21
Ljungåsen
0

#8: Nej då, du gör inte alls allt fel. Dina marsvin har vänner, de får hö, och du ser till att de får både grönsaker och c-vitamin. Ganska mycket rätt, tycker jag.

Lägg den askorbinsyraspetsade gurkan bland grönsakerna i skålen nu i början, om det är lättare. Hellre många små bitar än flera stora, så ökar sannolikheten att alla får.

Mina får askorbinsyraspetsad gurka, morot och romansallad till frukost. På eftermiddagen varierar jag mer, men de får alltid paprika och ofta någon form av kål (blomkål är favoriten). Mer romansallad. Stjälkselleri ibland. Spenat ibland. Lite beroende på vad jag har hemma.

Wille21
0

#9: tack :)
Ska jag ha två korn av askorbinsyra på alla gurkor, tänker att jag delar tre gurkbitar på morgonen, funkar det?
Jag har varit uppe hela natten och skrivit vad dem kan äta och inte äta och hur mycket dem ska ha och så, jag tror jag har koll nu. Men jag hittade inte hur många gram dem ska ha. Dem ska få sallad och grönsaket om dagen men hur många gram ska dem ha då?

Ljungåsen
0

#10: Två korn per gurkbit låter bra.

Gram har jag extremt dålig koll på. Vill du grotta ner dig i olika grönsakers näringsinnehåll så finns det massor med bra information på guinealynx, inklusive en Excel-kalkylator, se länk nedan

https://www.guinealynx.info/diet_vegs.html

Det är egentligen bara tre saker man behöver ha koll på: c-vitamin, kalcium-fosfor-kvot och oxalsyra.

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
Wille21
0

#11: hade väldigt svårt att förstå den där sidan. Men jag har läst och det står att växande marsvin behövet 30 mg/dag, kan man ge dom 15 mg c-vitamin på eftermiddagen och 15 mg på kvällen?

Ljungåsen
0

#12: Vad är problemet? Engelskan? Eller alla orden? Lite mer grundläggande information finns på den här sidan. Observera dock att den är skriven ur ett amerikanskt perspektiv, där snudd på alla ger pellets. Här i Sverige brukar man inte ge pellets till vuxna marsvin.
https://www.guinealynx.info/diet.html

Dina små behöver åtminstone 30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt. Alltså, om marsvinet väger 1 kilo så behöver hon 30 mg. Väger hon mindre så behöver hon mindre, och väger hon mer så behöver hon mer. Hur du sprider ut det över dygnet spelar ingen som helst roll.

A comprehensive medical and care guide for the care of guinea pigs.
Wille21
0

#13: tack för alla svaren :)