Kastrera?
Igår köpte jag två stycken små marsvinspojkar på ca 4 och 5 månader.. De börjar ju bli könsmogna nu, och jag funderar lite på om det är bra om man kastrerar dem? eller iaf en av dem? Eller det kanske inte behövs alls?
Sen var det något mer jag skulle ha frågat, men har helt glömt bort:P Men kommer väl på så småningom^^
Deras beteende försvinner inte i och med att man kastrerar dem, enda skillnaden är att de inte kan göra små bebisar ;) Dessutom är det riskfyllt och de ska vara runt 1 år när operationen görs dvs. de ska vara helt utvecklade. Jag skulle absolut inte kastrerat dem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jo jag vet.. Så är det ju för alla djur..
Men i vilket fall som helst så blir dem ju troligtvis lugnare.. Vill ju inte att dem ska börja bråka;/
Men om dem ändå inte kan kastreras förrän ca 1 års ålder, så är det ju inte mycket att göra åt nu ändå..
Dom blir inte lugnare av att kastreras eftersom könsdriften kommer att finnas kvar. Men dom kommer nog inte att börja bråka bara för att dom kommer in i "tonåren" , det kan hända att dom tjaffsar lite men sånt går över :)
Det är som Liinda säger inte som med tex. hästar där valackerna får förändrat beteende av kastration. Utan hos marsvin tar man bara bort möjligheten till mer marsvin ;P
Hanna

Aja okej,, tack för svaren^^
Säger som dom andra, kastrera inte :)
Helena
Är du inte orolig för oönskade graviditeter så hade jag inte brytt mig om att kastrera. Med tillräckligt stort utrymme brukar det gå bra att ha två gossar tillsammans. Sen vill jag också tillägga mina kastrater har blivit lugnare när de kastrerats, vissa mer och andra mindre, men jag märker skillnad. Ju äldre de varit vid kastrationen desto mer av hanbeteendet har de behållit. De flesta av mina hanar har enligt veterinärens rekommendation kastrerats vid 6 månaders ålder och det har fungerat alldeles utmärkt.

Jag har inga honor, så ungar lär det inte bli i vilket fall:P
Det jag är mest orolig för är om de börjar bråka.. har verkligen inte plats för mer än en bur..

#8 - Mina grabbar brukar bråka o ha sig en hel del, men det brukar gå över efter tag o då lägger dom sig o vilar i varsitt hörn. Det brukar inte vara så allvarligt att dom gör illa varandra på riktigt, så jag tror inte att du behöver oroa dig i onödan för ngt som inte hänt ska hända.