De bråkar!
Tog hand om 3 omplaceringar den 10okt-07. I början gick det helt okey men allt eftersom det blev äldre, 2födda slutet av maj07 och en i slutet av juni07, så börja de bråka. Nu så vaknar jag t.o.m på nätterna för att det är 3:dje världskriget i buren, det skriker, kuttrar och springer runt. Min farmor som jag bor med har väldigt nedsatt hörsel, har tinnitus
och ligger och lyssnar på talböcker med hörlurar när hon sover
vaknar själv av att det bråkar, tilläggas kan att hon sover på andra sidan
av en stor lägenhet. Jag är rädd att grannarna vaknar och jag vet att ni ofta säger att så länge de inte slår varanndra blodiga så kan man låta de hållas. Men jag är säker på att i takt med att det växer kommer det bara bli värre och värre, för i början var det bara lite gnabb.
Ingen av dem sover ihop, det kan mer eller mindre äta tillsammans i några min utan att ryka ihop igen.
Jag har försökt tussa ihop den som från början var bråkigast
(nu är all bråkiga) med mina gamla marsvin som är ca 9 resp. 6 mån äldre… Det sluta mer eller mindre med en katastrof då så fort den ena av dem bara såg de nya marsvinet hoppade han rakt på den och bet sig fast… Jag använde neutral mark OCH parfym på dem, han äldre är väldigt dominant har jag märkt och eftersom hans burkompis var bara bäbis när de tussades ihop så accepterar han honom. :S
Jag har en stor bur som har en stor våning som täcker kanske en tredjedel av buren, som även funkar som sovplats, sen har jag 2 hus, ett kortare rör och en s.k "bro" i bråkstakarnas bur, det har massa plats att springa på och buren är väääldigt stor. :/ exakta mått vet jag inte men min gammla bur kan man ha 3 marsvin i och denna är ganska mycket större än den både på längden och bredden.
De nya umgås inte med varann…
Den ena han jagar runt de andra och trycker upp dem i hörn och han vakta hela tiden matskålarna så tog ut dem så nu får de äta ifrån "golvet". Så fort jag tar ut honom blir det mycket lugnare, visst de gnabbar fortfarande lite men går inte ens jämföra med helvetet de är när alla 3 är i buren.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska ta mig till längre, har beskrivit deras beteende till en kompis som även är SMF uppfödare sedan länge (hon har slutat föda upp nu dock) och flera andra marsvins ägare/uppfödare, alla tycket att det verkar som om han som bråka mest är lite utav ett ensamt svin, men jag vet inte :/
När jag tagit ut honom ur buren så äter han lite, sedan ställer han sig på huset och kollar efter de andra….
Tycker inte att någon av dem riktigt funkar bra ihop, har försökt ta ut de älsta och lämnat den yngsta. Ska försöka med den yngsta och se hur han beteer sig när han blir ensam, kanske är det han som är problemet? :/ Men det är inte han som jagar runt de andra utan de är dem som jagar runt varann och honom…..
blev jätte långt dethär men vill ha andras åsikter, ris och ros, för just nu är det vekligen ett helvete här hemma, jag är så rädd att jag en dag kommer finna en av dem ihjäl biten… Kan kanske någon gång försöka filma dem eller spela in dem så ni har hur det låter. Man får nästan ont i öronen av deras skrik… :S
Hmm…. jag har inte varit i den här situationen själv, ännu. Men jag skulle nog försöka, att som du gjort klura ut vem problem-makare nr.1 är (tänk på att det aldrig är ens fel att två (tre) bråkar). Sen skulle nog jag gjort så att jag hade satt honom i en egen bur. Antingen sålt honom :/ Eller kastrerat honom och satt med en hona i en annan bur.
Men prova runt lite och se vilka kombinationer som fungerar.
Lycka till!
//Hanna
Hanna
De är ju i åldern när de gör upp om rang osv. så låt de hållas. Beteendet kommer försvinna. Sådana "konsekvenser" får man ta när man skaffar marsvin, det är inte de som har valt att komma till dig så det är upp till dig att göra det bästa av situationen men just deras beteende kommer försvinna med åldern men pågå i korta perioder. Se till att ha en stor bur bara och ha de utanför buren så mycket som möjligt om de inte bråkar då (det brukar de inte göra eftersom att de inte ser det som sitt revir). Att sälja eller sära på någon är fel mot marsvinet då de faktiskt inte har gjort något fel. Det kommer bättre perioder :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har också tänkt på att det bara är en period, jag har intalat mig själv att det är de.. men de har bråkat nu i ca 2 mån och bråken blir bara värre och värre… Och rangordningen borde ju ha ställts nu så varför blir bråken värre?!
Det börja med små gnabb och nu jagar de runt varann och biter när det får tag i varann -_-
Och det är inte heller i små perioder, detta har pågått ständigt i ja, ca 2 mån…
Kanske en dag har varit bättre än den andre
men i stort sätt är det alltid bråk.
Och det är inte för min skull som jag ens tänker på att sära dem, jag kan tänka mig att detta krig inte alls är bra för dem!
Att det ständigt är bråk och det är hela tiden mer eller mindre spända. Och vadå att de inte valde att komma till mig?!
Har tänkt på att man kanske skulle ta och spärra av med ett galler så den fortfarande kan ha kontakt med andra marsvin ifall att man skulle behöva sära på dem.
Jag tror inte att det är en liten period, hade de inte varit för att de hade pågått så länge hade jag inte skrivit här, mina äldre marsvin gnabbas då och då med, men det är max en till 2 dagar. Detta är nonstop med dessa 3 grabbar, det tar aldrig slut så ja..
Och det är för deras skull jag skriver för jag tvivlar på att detta beteende är normalt och kanske rent utav skadligt för dem, de lär ju bli stressade av allt bråk.
Jag har sällan alla tre uppe samtidigt, däremot 2 och 2. Även då hugger de emot varann så fort de kommer i närheten.
Tanken är att om jag måste sära på dem så ska jag sätta som ett galler emellan i buren så de fortfarande kan se varann i början, funkar det bra så får de gå kvar så. Men just nu planera jag inte att sära på dem, varför jag ens skrev här var för att höra andras åsikter om jag borde sära på dem eller ej, för jag vet inte, har aldrig haft såna här problem förut de är därför jag reagerar. Och att sälja är det inte på tal om……. Har inte ens tänkt tanken!
*putt*
jag satte in ett "mellangaller" i buren, de kan fortfarande röra sig fritt i hela buren men har ändå lite avskiljdhet. bröderna funkar sämst ihop och den jag anser vara bråkigast (som är ena brodern) försöker att jaga lillen som springer undan men tröttnar ganska snabbt och hugger till och bråkstaken slutar bråka ^^,
nu är det myyyycket lugnare i buren, den ena brodern håller sig på en sida medans den andra håller sig på den andra. får se om det håller sig lugnt, har 2 vattenflaskor på vardera sida av mellangallret även, men som sagt, de kan röra sig fritt.
de kan vara på båda sidorna av de nya gallret.