Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1381 ggr
fulfisk
0

försäkring eller ej?

Vad tycker ni? Jag är lite fundersam, funderar på att försäkra mina 3 marsvin. Iofs känns det på ett sätt nästan bättre att spara pengar då självrisken är så hög men man kanske på ett sätt bidrar till att höja marsvinens status genom att försäkra dem?

Iofs har mina marsvin inte vart sjuka en enda gång på två år men man vet aldrig, olyckan kan ju vara framme när som helst.

shintaida
0

Vi har tre marsvin och de är försäkrade i Agria. Det är inte dyrt - under 300:-/marsvin och år….. värt pengarna om de blir sjuka!

Kolla på Agrias hemsida. 

// Shintaida

FeliciaS
0

Om olyckan väl är framme kan det vara bra med försäkring… Hade mina 2 första marsvin försäkrade men tänkte försäkra Sera, Calle och Bindi.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

Jag undrade också lite över det där med försäkring. Mamma har ofta sagt "Om dom blir sjuk / gör illa sig blir det dyrt!" så det kanske är värt pengarna att försäkra?

dreamiz
0

Jag har bara tre av mina marsvin försäkrade. Med 14 marsvin blir även premien ganska hög… Men när jag bara hade fyra marsvin tvekade jag inte att försäkra. Jag betalar nu 66 kr i månaden för 3 marsvin, självrisken är 600 kr plus 20 % på det utöver det. Men så har jag fått rabatt på självrisken på mitt ena marsvin (för hon aldrig varit hos veterinär kanske?) så den är lägre nu helt plötsligt.

Har funderat på att försäkra fler av mina marsvin, de jag köpt som ungar i varje fall. Vet inte var gränsen går för att man ska få försäkra ett marsvin. Brukar väl va en övre åldersgräns? Eller de kanske har ändrat på det. Vet att det var så förr med hundar i varje fall.

fulfisk
0

Ja, fast dte känns ändå inte som att man sparar speciellt mycket pengar när självrisken är såpass hög. Jag funderar på att hoppa det om det inte som jag funderade över kunde bidra till att höja marsvinens status eller något sådant.

Då mina marsvin aldrig har vart sjuka hade jag nu fått betala 1800 kronor hittills och om det blir sjuka får jag betala 600 kronor i självrisk plus 20% av den resterande summan.

[Liinda]
0

Jag har 2 av mina 4 marsvin försäkrade. Jag har inte råd att ha alla försäkrade även fast det är billigt, men jag tycker att det är bra att ha försäkring ändå. Det kostar bara 300 per marsvin per år. Och på tio år blir det 3000 och det är absolut inte mycket på 10 år! Om marsvinet blir sjukt och behöver opereras så har man bara vunnit pengar på att ha dom försäkrade. Men dom som har många marsvin skulle nog kanske inte tjäna så mycket på det.

Om det höjer marsvinets status är lite svårt att veta men om det är fler som försäkrar och folk börjar uppmärksama att marsvin blir försäkrade så visst då kanske statusen höjs lite iallafall:)

shintaida
0

Vad menar ni med att "höja statusen" för marsvinet?? Att det skulle vara mer värt än andra, eller? Jag förstår inte…. förklara…

// Shintaida

[Liinda]
0

#7 Att marsvinens värde skulle öka i människors ögon. Att dom inte skulle ses som slit och släng prylar som dom tyvärr ses som i mångas ögon. Helt enkelt att deras värde skulle öka i samhället.

Ett exempel: Det finns ju så otroligt många övergivna katter för att inte tala om alla katter som folk lämnar åt sitt öde efter sommarens slut. Och för att öka katterns status alltså deras värde så finns det nu listor att skriva på som dom hoppas kommer leda till att det blir lag på att idemärka sin katt. Och på det sättet öka deras status så folk tänker sig för innan dom köper katt.

shintaida
0

Tycker det sak bli lag på att man ska ha försäkring på marsvin     SÅTILLVIDA att man inte är uppfödare….då blir det ju dyrt! (Skulle vara en mängdförsäkring till uppfödare).

Marsvin är INTE slit och släng…de är varelser som man älskar som sina barn…inte fanken låter man bli att försäkra sina barn heller???

Eller resonerar om barnen:

Du är bra, du är bra…men DU är lite klen i huvudet så dig försäkrar jag inte…det är ingen idé…förstår ni hur jag resonerar?

// Shintaida

[Liinda]
0

Jag förstår hur du resonerar men att det skulle bli lag på att försäkra marsvin ligger nog långt långt fram i tiden hos dom som sätter lagarna. Jag tycker inte att det borde bli lag på att försäkra sina marsvin för många betalar hellre ut pengar dom gånger dom blir sjuka. Men däremot tycker jag att det borde bli värre straff om man misssköter sina djur och att djurskyddsmyndigheten skulle ha mer koll och göra något åt alla dåliga djuraffärer. Det vore ju ett steg åt rätt riktning iallfall.

shintaida
0

Liinda!!

DÄR satte du hammaren på spiken! Det var ett utmärkt förslag!

// Shintaida

[MatildaW]
0

Jag skulle gärna vilja försäkra mina små piggies, men jag är ju bara 15 år ["bara"], så jag har inte råd så mycket, då jag sköter mina marsvin helt själv, och alla utgifter [utom lite grönsaker ibland] får jag stå för :) Vilket jag är nöjd över, för då är det bara mina grisar och ingen annan i familjen, så mamma kan lixom inte besluta sig för att t.ex sälja dom för att hon tycker att dom kostar mycket, för det är inte henne dom kostar något för :) Men om jag får råd sen att försäkra dom så tänker jag nog göra det :)

[Liinda]
0

Tack :) Jag bara hoppas att det ska bli verklighet någongång också! Vet inte vad man ska göra för att det ska kunna bli det eftersom djurskyddsmyndigheten troligtvis prioriterar andra saker före. :/

[Liinda]
0

Jag startar en ny tråd om det föressten istället för att komma på fel spår i den här tråden :)

paronskrutten
0

Jag har två marsvin försäkrade (av åtta). Agria

Helena

Abico
0

puttar upp den här också ^^

Hanna 

Mari
0

Jag har inte min försäkrade och vill inte försäkra dem heller..
Ni kommer säkert tycka att jag är en idiot när jag säger att jag inte tycker att det är värt det. Eller alltså, jag resonerar såhär, blir nån av mina marsvins så pass sjuka så de behöver opereras så avlivar jag dem ist. De är ju så liten risk att de inte vaknar ur narkosen igen ändåså.
Så jag tycker de är lite att slänga pengarna i sjön.

Änn så länge har alla mina 5 vart frisk, utan en av dem som jag fick ta bort i våras då hon fick antagligen cancerknöl. Kunde ha opererat men hon var 5år så hon fick somna in ist :) Vet. tyckte också det var bäst så.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

paronskrutten
0

#17! Det är inte alls stor chans att dom inte vaknar ur narkosen! Men var och en får ju göra som dom vill, men jag har opererat två marsvin, för jag ville ge dom en andra chans. Jag ångrar dock att vi opererade Vitamin, för hon hade ju så ont, men jag älskade henne så att jag ville inte avliva henne. Idag hade jag resonert annorlunda faktiskt, men inte pga narkosen, utan efterbehandlingen.

Helena

Bella-R
0

Jag håller med #17.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

SparklingTindra
0

Jag har försäkring på mitt marsvin. Det visade sig vara väldigt klokt eftersom att han har varit tvungen att opereras och det hade blivit jättedyrt om han inte hade varit försäkrad. Vetten sa till och med att han inte skulle ha rekommenderat operation om han inte hade vart försäkrad..

Mari
0

#18 De 3 vet. jag har pratat med säger alla att det är en stor chans att de inte vaknar ur narkosen. Min kompis har sövt ner säkert 4 av sina marsvin och en vaknade inte, 2 av de andra vaknade väldigt seeegt tog ungefär en dag innan det släppte och de blev normala.

Har själv sövt ner en kanin och ce vill jag inte göra nå mer då hon hade jättesvårt att vakna och mådde dåligt av det.
Men jag vet att marsvin inte är kaniner men jag tycker ändå att risken är för stor..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se