Marsvin iFokus

Marsvin

Läst 176 ggr
redets
0

avlivning

Måste bara höra om det finns fler som råkat ut för det jag sett två gånger i år.
Igår var jag och avlivade en hona som hade en jätteböld som dykt upp superfort så det fanns inget annat att göra.
Det är ju en ganska tuff sits och man funderar på om det var rätt fastän jag vet att det var enda möjliga.
Men nu till mitt problem, hon fick lugnande och se'n kom veterinären in med avlivningssprutan och min Jessica skrek högt och vred sig så hon inte kunde få in hela dosen utan fick vänta och se'n ge resten.
Tidigare i år var jag med en kompis när hon avlivade sin hona och det var samma sak där, hon skrek i högan sky och försökte springa därifrån. Min kompis blev helt knäckt.
Ger veterinären för lite lugnande?
Det här gör ju inte en jobbig situation mindre jobbig. Går det inte att ge dem tillräckligt med lugnande för att slippa detta?

Ljungåsen
0

Fy, vilken vidrig upplevelse! Jag har genom åren tyvärr varit med om många avlivningar, men något liknande har jag - tack och lov - aldrig varit med om.

Standardproceduren här verkar vara en rejäl portion lugnande så de somnar, och sedan ett stick i hjärtat. En mer fridfull upplevelse, om man nu kan kalla en avlivning för fridfull.

91Marran
0

Inte marsvin
men när jag skulle avliva en hamster så tryckte hon sprutan igenom hamstern in i sin hand. Hamsterns skrik ekar i mitt huvud än idag. De var så elaka och oprofessionella. "Vad gråter du för? Det är ju bara en hamster" "Du kan betala efteråt om du vill. Det är ju inget jobbigt så du blir ledsen och behövde gå ut fort". Sa att jag kan ge sprutor på möss och hade gjort det bättre själv. Det var inte populärt sagt.
Går aldrig dit mer!

Mvh
Mig

redets
0

#1: Veterinären märkte att hon var ganska vaken fortfarande men stack bara in sprutan i henne.
Trodde med min kompis marsvin att det var ett undantag men nu vet man att man inte ska gå dit om man blir tvungen att avliva någon.
Bra att höra att det inte måste gå till så, vilket jag såklart inte trodde heller.
#2 Visst är det hemskt och att de tror att smådjur inte betyder något.
När min kompis blev så knäckt vid avlivningen av hennes tjej så var de väldigt förstående iallafall efteråt, hon fick vara kvar tills hon kände sig tillräckligt ok trots att de stängt för da'n.