Tillfällig förlaming?
Igår kväll hände nått jättekonstigt. Jag satt och kollade på min skinnyhona Cedra som precis hade fött klart sina ungar, tittar sen i min golvbur och ser att en liten skinnyhona beteer sej konstigt. Hon ser ut att krampa eller snarare inte ha nån styrsel alls i kroppen.
Plockar upp henne försiktigt och hela hennes kropp är helt slapp. Hon försöker röra sej men benen rör sej inte alls som hon vill. Hon varkade helt klar i huvudet, hade känsel och försökte äta morot men det gick inte så bra.
Nu i morse så var hon betydligt bättre, hon kunde då sitta upp och ta sej fram hyfsat bra. Och just nu är hon typ precis som ingenting hade hänt!
Igår kväll gav jag henne c-vitamin och kalcium i munnen med spruta, bara ifall att..
Satt igår kväll och försökte hitta nått och även idag, men hittar inget som jag tycker verka stämma in. Kanske det kan ha varit en hjärnblödning eller att hon fått en skada på nått i ryggen som orsakade detta?
Jag har ingen aning om vad det kan vara så säg gärna till om ni hört talats om nått liknande eller har nån teori om vad som kan ha orsakat detta.
Låter som kalkbrist.. Fortsätt ge c-vitamin + kalk.. Ha Semper 1 hemma ifall hon ej skulle klara sig så kan du nappa ungarna med detta Om du inte har annan hona/or som oxå har ungar.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#1 Det är inte honan som födde ungarna som drabbades utan en ca 6-7 veckors skinnyhona. Har läst mycket om kalk och c-vitaminbrist och det låter ju som om det kommer mer långsammare och har fler symptom. Detta kom hastigt, jag hade sett henne springa runt som vanligt bara en kvart eller nått innan jag hittade henne uppe på ett stort hustak, så hon har heller inte kunnat ramlat ner just då.
Nu är ju det här egentligen ett helt annat djur men jag tyckte beskrivningen lät så lik. Där jag hade min praktik så födde man upp grisar och ibland så kunde det hända att någon kulting var förlamad när den föddes alltså bara halvt. Den kunde inte styra bakdelen eller röra den alls. Och då sa dom det att dom vet inte varför det händer och det går inte att göra något åt utan det är ungarna som har mest kämpar vilja och drar sig fram med frambenen och som verkligen kämpar som tillslut börjar gå igen. Ungarna som ger upp dör men dom som kämpar drar sig fram och verkligen kämpar tills dom kan gå. Jag tyckte det bvar väldigt likt det du beskrev.
#3 Ja, fast ändå inte. För hon är ju äldre och hela hon vart "förlamad", inte bara bakkroppen. För det är ju även den som blir förlamad om det är kalk-eller c-vitaminbrist om jag förstått rätt. Och sen "tillfrisknade" hon ju så snabbt.
Jag tycker att det låter som kalk brist. Det kan komma väldigt plötsligt och sen om bara marsvinet får kalk i sig, så blir det helt friskt förvånansvärt fort. Men man ska fortsätta ge kalk några dygn efter, har inte riktigt koll på hur länge det är dock.
Däremot c-vitamin brist kommer nog lite mer smygande, och det måste gå långt innan marsvinen krampar. Vid c-vitamin brist så visar de symptom som dålig aptit och trötthet.
#5 Jo fast jag tror inte det är kalkbrist, hon har ätit kalkrik föda och hon är ju inte riktigt i den gruppen som brukar drabbas. Isånnafall skulle hon ju ha nått fel som gör att hon inte kan ta upp mineralerna ordentligt. Veterinären (eller rättare sagt dom som svarar i telefon på roslagstull, vet inte vad dom är riktigt, haha) trodde inte det var klakbriskt, utan trodde mer på nervskada, nått tarmfel eller hjärnblödning/propp som jag föreslog. Men jag kommer iaf fortsätta ge kalcium och c-vitamin ett tag.
Hon är fortfarande "helt normal". Meningen är ju att hon ska säljas, men undra hur länge man bör vänta med att göra det innan man typ kan friskförklara henne? jag kommer då sälja henne till kel, för att vara på den säkra sidan.
Var hon förlamad eller var det "bara" kramper?
Jag har haft möss o en hund som haft epilepsi så jag tänker lätt på det när jag hör kramper. Nu kan ju kramper ha olika orsaker o ep brukar ju inte ge förlamning men om det var kramper?
Bara en tanke.
Helt rätt att bara sälja henne till kel och inte avel. Om du inte vet säkert vad det var så är det ju bra att berätta det för ev köpare, om det är ep tex, så man vet om det.
Jag har som sagt haft några djur med ep, o skulle mycket väl kunna tänka mig att ta hand om fler med ep då jag har erfarenhet av det (dock inte på marsvin.)
Läser ditt inlägg nu igen och ser att du skriver att hon är klar i huvet, o då låter det ju inte som ep för när de får ep-anfall brukar de ju vara "väck" liksom.