Toxikos
**Hur ska jag få min hona att börja äta vanlig mat igen efter toxikosen?? Hon äter med god aptit när jag matar henne med flytande men hon äter inte när jag försöker ge henne annat. Hon födde en död unge, hur vet jag att hon inte har någon mer unge kvar i magen? Och har den isf någon chans att klara sig om den blir född?
**
Det där är en jättestor fråga…
Hur vet du att hon har haft toxicos? Vad har hon fått för behandling/medicinering?
Du måste förstås känna igenom magen så att hon är tom. Om man ska föda upp måste man såklart veta hur ett marsvin normalt känns så att man kan känna om något är onormalt.
Om hon skulle ha en unge kvar och verkligen har haft toxicos så är ungen död. Omhon har en levande unge kvar så har hon inte haft toxicos.
Vad matar du henne med för flytande? Vad försöker du ge för fast föda? Går hon med andra masvin som kan stimulera henne att äta?
Får jag bara fråga lite snabbt, vad är toxicos?
Ett mycket allvarligt tillstånd som framför allt dräktiga honor kan hamna i. Det leder nästan alltid till döden trots att man behandlar. Om man är väldigt enträgen, behandlar rätt och envist och sätter in behandling i tid (och har tur) så kan man få honan att överleva. Kortfattat kan man säga att honan slutar äta, blir apatisk, börjar drägla och luktar surt.
Hujja vad hemskt.

Toxicos kallas även havandeskapsförgitfning.
Jag har tagit henne till veterinär där dom oxå sa att det var det. hon fick vätska och cortison. Ja, jag vet hur det känns när dom har ungar i magen och hon har som sagt fött en död unge och efter den ungen vart född så var det fortfarande levande foster i magen. Ja hon har haft/har toxicos och något foster lever fortfarande.Jag matar henne med proviva,päron och morotspure,fruktsocker,multivitamin och askorbinsyra. Jag har provat ge henne allt möjligt vanlig fast föda som tex persilja vitkål rivna morötter m.m. hon har varit både själv och med andra marsvin men inget funkar.
Det låter himla märkligt. Vid toxicos dör fostren, de blir förgiftade. Och cortison är dessutom fosterdrivande. Om de har foster kvar brukar man ge en chockdos kortison för att de ska få ut dem.
Men hon har alltså foster kvar som lever (det sa du ju i första inlägget att du inte visste om hon hade?), men hon äter inget själv? I så fall tror inte jag att hon verkligen fick toxicos.
Oavsett så är det ju ett stort problem om hon inte äter själv och samtidigt är dräktig. De ungar som föds från handmatad mamma brukar sällan vara fullt utvecklade och friska.
Burkompisarna spelar en stor roll i att trigga igång dem att äta igen. Sen får man ju muta med allt som är gott. men hur beter hon sig? Springer hon runt som vanligt? Hur länge har du handmatat henne?