Lekhage?
Kan man ha sina marsvin i ett rum på dagarna så dem får mer ställe att vara på under dagarna (vissa har skrivit det). Jag har alltid tänkt på att göra det när dem är tama. Dem är inte tama än men snart, dem äter ur handen.
Kan man ta ut den i ett rum med vatten, mat och gömställen på dagen så dem går leka eller är det bara ett stressmoment för dem?
Vad roligt att det går framåt med tämjandet, och att de numera tar mat ur handen!
Visst kan du ta ut dem till en lekyta på dagarna, om du vill. Se bara till att det är marsvinssäkert (och förstås att det finns hö, gömställenoch vatten). De flesta brukar inte hitta på en massa hyss, men en del marsvin kan vara väldigt äventyrslystna. Jag har haft en som gnagde på både tapet, trösklar och golvlister…
Sannolikt är de väldigt försiktiga till att börja med, men de kommer vänja sig och lära sig uppskatta sin golvtid.
#1: hur länge ska dem vara i rummet/hagen till att börja med?
#2: Det beror på hur de reagerar. Om de bara sitter still och inte vågar äta, så kanske en timme. Om de utforskar och äter kan de vara ute längre.
#3: finns det något sätt att göra så att kisset och bajset inte åker in i golvet? Kan man ha en stor matta ellet flera små?
#4: Jag brukar lägga ut en fleecefilt på golvet för att samla ihop alla pluttar. Sen moppar jag golvet efteråt, för kisset rinner ju rakt igenom.
#5: okej tack så mycket :)